Państwowa TV bez reklam - konkurenci nie zarobili

Zakaz nadawania po godz. 20 reklam przez państwową France Télévisions nie przyniósł dodatkowych przychodów prywatnym TF1, Canal+ czy M6. Przyczyną był kryzys

Publikacja: 01.01.2010 15:54

Od 1 stycznia 2009 kanały France 2, France 3, France 4 i France 5 telewizji publicznej nie mogą nada

Od 1 stycznia 2009 kanały France 2, France 3, France 4 i France 5 telewizji publicznej nie mogą nadawać reklam po godz. 20

Foto: Bloomberg

Od 1 stycznia 2009 kanały France 2, France 3, France 4 i France 5 telewizji publicznej nie mogą nadawać reklam po godz. 20. Decyzja prezydenta Francji ogłoszona ku powszechnemu zaskoczeniu na początku 2008 r. była krytykowana przez polityków i przedstawicieli mediów.

Mówiono, że jest to prezent dla kanałów prywatnych i dla Martina Bouyguesa, właściciela TF1 i przyjaciela szefa państwa. Zwłaszcza, że to właśnie TF1 zasugerowała w „Białej Księdze” taką reformę, a potem prezydent ją ogłosił.

Utratą przychodów z tego powodu dla telewizji publicznej FT w 2009 oceniano różnie, od 450 mln euro przez rząd do 215 mln przez kanały prywatne. Przeciwnicy reformy argumentowali, że różnicę w przychodach przejmą kanały prywatne.

Nadszedł jednak kryzys i reklamodawcy mocno ograniczyli albo zamrozili wydatki na reklamę. Kryzys na rynku reklamowym był tak ostry, że całkowicie zmiótł oczekiwany efekt zwiększenia wpływów, jaki pojawiłby się w normalnym czasie - ocenia Eric Trusset, dyrektor marketingu w firmie TNS Media Intelligence. Po 9 miesiącach 2009 r. przychody TF1 zmalały o 18,6 proc. wobec poprzedniego roku, a M6 o 11,4 proc. - wynika z danych Stowarzyszenia Prywatnych Kanałów ACP.

Zyskały natomiast nowe kanały naziemnej telewizji cyfrowej i nowe media (witryny internetowe) - ocenia Nicolas Braganti z ACP. Bruno Millet z działu reklam kancelarii Yacast inaczej podchodzi do braku efektu nadzwyczajnych korzyści: wycofanie reklam z FT pozwoliło ograniczyć straty kanałów prywatnych. Źródło związane z nimi dodaje anonimowo, że gdyby nie decyzja prezydenta, spadek przychodów z reklam mógł być u nich jeszcze większy.

FT otrzymała do połowy października z budżetu państwa 415 mln euro na pokrycie ubytku dochodów z reklam, w 2010 r. przewiduje deficyt 44 mln euro.

Od 1 stycznia 2009 kanały France 2, France 3, France 4 i France 5 telewizji publicznej nie mogą nadawać reklam po godz. 20. Decyzja prezydenta Francji ogłoszona ku powszechnemu zaskoczeniu na początku 2008 r. była krytykowana przez polityków i przedstawicieli mediów.

Mówiono, że jest to prezent dla kanałów prywatnych i dla Martina Bouyguesa, właściciela TF1 i przyjaciela szefa państwa. Zwłaszcza, że to właśnie TF1 zasugerowała w „Białej Księdze” taką reformę, a potem prezydent ją ogłosił.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?