Aż 62 proc. właścicieli smartfonów zadeklarowało w ubiegłym roku, że korzysta z map i nawigacji samochodowej, jak ustalił Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Ogromna ich część wykorzystuje te narzędzia podczas jazdy samochodem, co stawia pod znakiem zapytania zasadność posiadania oddzielnego, tradycyjnego zestawu PND (Portable Navigation Device). Coraz bardziej realny staje się więc scenariusz prognozowany przez firmę GfK Polonia, wedle którego sprzedaż tych urządzeń w ubiegłym roku miała spaść o 14 - 18 proc. względem 2011 roku.
Mapy wraz z nawigacją to jedna z najpopularniejszych usług, z jakich korzystają polscy użytkownicy smartfonów, ustępująca wyłącznie przeglądaniu poczty e-mail. Odsetek osób, które kupiły w ubiegłym roku taki telefon z górnej półki, przekroczył 50 proc., co daje nam liczbę kliku milionów użytkowników serwisów mapowych w komórkach.
Nawigację PND w ubiegłym roku kupiło około pół miliona Polaków, o blisko 100 tys. mniej niż w 2011 roku, jak mówią dane GfK. Wygląda na to, że tę branżę czekają już tylko spadki. Zdają sobie z tego sprawę jej liderzy - dzierżący 75 proc. rynku Garmin, TomTom i MiTAC – którzy coraz częściej myślą o przenoszeniu swoich usług na smartfony. Ruch taki wykonał TomTom czy polska Automapa, które udostępniły użytkownikom komórek mobilne wersje swoich map i nawigacji. Jak przewiduje Janusz M. Kamiński, przedstawiciel AutoMapy, wraz z okresem kończenia się umów abonamentowych u operatorów komórkowych i wymianą telefonu na nowy, spora część użytkowników nawigacji samochodowej porzuci tradycyjne urządzenia na rzecz aplikacji w smartfonie.
Dzięki tej migracji Automapa, mimo że jest aplikacją płatną, szybko urosła do roli jednego z najsilniejszych graczy na rynku nawigacji działających na smartfonach, gdzie o palmę pierwszeństwa walczy ze światowymi gigantami - Nokią i Google'em – oraz z polskim programem NaviExpert. Wszyscy oni udostępniają tę usługę za darmo (NaviExpert jest bezpłatnie dystrybuowany przez czterech operatorów komórkowych).
- Do końca 2012 roku aplikację NaviExpert uruchomiło prawie 2,7 mln użytkowników – mówi Adam Bąkowski, prezes firmy. Dodaje, że w samym tylko 2012 roku NaviExpertowi przybyło około miliona użytkowników. – Liczymy na to, że w 2013 roku ugruntujemy pozycję lidera w branży.