Reklama

W sieci kwitnie wymiana

Rośnie popularność serwisów barterowych umożliwiających wymianę towarów i usług

Publikacja: 21.04.2010 03:08

W sieci kwitnie wymiana

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

W Internecie rusza platforma, na której użytkownicy mogą oferować towary czy usługi. Pozyskana w ten sposób wirtualna waluta wymieniana jest na produkty innych zarejestrowanych firm. Choć w Polsce działa jedynie kilka takich platform, to choćby w Szwajcarii w ramach systemu barterowego działa 80 tys. firm. Na całym świecie wartość towarów i usług wymienianych w systemie barterowym ma wartość ok. 700 mld dol.

Takie usługi dopiero zdobywają popularność. Działający od lutego serwis BarterOnline.pl już zdobył 50 klientów. Z początkiem kwietnia ruszyła kampania promująca portal, wykorzystująca linki sponsorowane. Trwają też rozmowy z potencjalnymi inwestorami, których wkład przeznaczony będzie na wielokanałową promocję platformy. Jak wyjaśnia Paweł Kozawski, prezes spółki BarterOnline.pl, dzięki takim działaniom do końca roku 2010 planowane jest pozyskanie 200 użytkowników. Dalsze plany są jeszcze bardziej optymistyczne i mówią o wzroście tej liczby do ok. 1 tys. w ciągu trzech lat. Firma pobiera od transakcji 3,5 proc. prowizji, docelowo ma to być 3,9 proc.

[srodtytul]Ma już także konkurentów [/srodtytul]

– w Gliwicach działa Barter System, a w Trójmieście Barter Trade, którego standardowa prowizja to 4 proc. – Nasza platforma działa od roku, w tej chwili jest zarejestrowanych około 70 firm z różnych branż. W Polsce jest to ciągle nowość, w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej takie platformy mają tysiące klientów – mówi Radosław Ciołek z Barter Trade.

Z kolei Marek Borzestowski, który w przeszłości założył m.in. Wirtualną Polskę, wspólnie z partnerami biznesowymi stworzył serwis Gruper.pl. Projekt pochłonął ok. 1 mln zł. Jego działalność opiera się na prostej zasadzie. Sprzedawca, mając gwarancję jednorazowej sprzedaży dużej ilości usług, daje kupującym rabaty. Portal jak na razie działa w Warszawie, wkrótce obejmie kolejne miasta.

Reklama
Reklama

W Internecie kwitnie także wymiana innych towarów czy usług. Za pośrednictwem serwisu Kokos.pl można szukać pożyczki gotówkowej, która jest udzielana przez internautów. Maksymalna kwota to obecnie 250 tys. zł, a przez dwa lata funkcjonowania serwis zgromadził ponad 80 tys. użytkowników – w tym roku chce udzielić 50 mln zł pożyczek. W udzielaniu kredytów pośredniczył z kolei Monetto.pl, ale po roku funkcjonowania zakończył działalność.

Z kolei przez działający od kilku miesięcy serwisu Walutomat.pl wymieniono już waluty warte ok. 30 mln zł. Ten system pozwala na eliminację pośrednictwa banków i kantorów, a waluty wymieniane są po kursie średnim, bez tzw. spreadu, co daje oszczędności rzędu 2 – 3 proc. wartości transakcji. – Dzienne obroty przekraczają czasami nawet 1 mln zł – mówi Adrian Łaźniewski z serwisu Walutomat, który ma ok. 5 tys. użytkowników.

[b]masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/b]

W Internecie rusza platforma, na której użytkownicy mogą oferować towary czy usługi. Pozyskana w ten sposób wirtualna waluta wymieniana jest na produkty innych zarejestrowanych firm. Choć w Polsce działa jedynie kilka takich platform, to choćby w Szwajcarii w ramach systemu barterowego działa 80 tys. firm. Na całym świecie wartość towarów i usług wymienianych w systemie barterowym ma wartość ok. 700 mld dol.

Takie usługi dopiero zdobywają popularność. Działający od lutego serwis BarterOnline.pl już zdobył 50 klientów. Z początkiem kwietnia ruszyła kampania promująca portal, wykorzystująca linki sponsorowane. Trwają też rozmowy z potencjalnymi inwestorami, których wkład przeznaczony będzie na wielokanałową promocję platformy. Jak wyjaśnia Paweł Kozawski, prezes spółki BarterOnline.pl, dzięki takim działaniom do końca roku 2010 planowane jest pozyskanie 200 użytkowników. Dalsze plany są jeszcze bardziej optymistyczne i mówią o wzroście tej liczby do ok. 1 tys. w ciągu trzech lat. Firma pobiera od transakcji 3,5 proc. prowizji, docelowo ma to być 3,9 proc.

Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama