Reklama

Hakerzy są coraz groźniejsi

Hakerzy zagrozili w ubiegłym roku 40 proc. średniej wielkości przedsiębiorstw

Publikacja: 13.10.2010 03:03

Hakerzy są coraz groźniejsi

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Wskaźnik ten jest aż o 13 proc. większy niż w 2008 r. Cyberprzestępcy szukają też nowych celów do ataku. Do tej pory koncentrowali się głównie na dużych korporacjach, teraz skupiają uwagę na średnich przedsiębiorstwach.

Ponad połowa firm tej wielkości, ankietowanych przez McAfee (największa na świecie firma specjalizująca się w bezpieczeństwie informatycznym), przyznaje, że obserwuje zwiększoną liczbę ataków hakerów. 40 proc. takich firm, jak wynika z raportu “Security Paradox” (to jego trzecia edycja, badano 1,1 tys. przedsiębiorstw), deklaruje, że padło w 2009 roku ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych. Przedmiotem ataku coraz częściej stają się kluczowe obszary funkcjonowania przedsiębiorstw. Dlatego aż 75 proc. ankietowanych uważa, że poważny wyciek danych mógłby spowodować całkowite załamanie działalności ich firm. Rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 70 proc. respondentów.

Ataki są coraz bardziej kosztowne. W 5 proc. przypadków naprawienie szkód kosztowało ponad 25 tys. dolarów amerykańskich. Jedna czwarta firm, które musiały ponieść te wydatki, pochodziła z Chin, a 14 proc. z Francji.

Przedmiotem ataku są najczęściej (27 proc. wskazań) dane o pracownikach i kontrahentach przechowywane na serwerach firmy. Szczególną popularnością tego typu informacje cieszyły się w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdzie były celem aż 41 proc. naruszeń.

Dużym wzięciem (23 proc. wskazań) cieszą się też informacje o własności intelektualnej. 12 proc. ataków dotyczyło danych finansowych przedsiębiorstwa, a 15 proc. planów i strategii.

Reklama
Reklama

Coraz większa liczba wtargnień sprawia, że rośnie świadomość tego typu zagrożeń. Ponad 83 proc. respondentów przyznało się do obaw, że ich firmy mogłyby stać się celem hakerów. Przedsiębiorcy typu zagadnieniom poświęcają coraz więcej czasu. W poprzednim badaniu aż 65 proc. ankietowanych przyznawało, że sprawami dotyczącymi bezpieczeństwa IT zajmuje się mniej niż trzy godziny tygodniowo, obecnie wskaźnik ten zmalał do 58 proc. Aż 12 proc. działów IT poświęca im co najmniej jeden dzień w tygodniu. Najwięcej czasu tego typu tematom poświęcają firmy ze Stanów Zjednoczonych. Najmniejsza świadomość zagrożeń dotyczy przedsiębiorców z Chin.

Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracowników zajmujących się bezpieczeństwem IT. 51 proc. ankietowanych firm podaje, że zespoły tego typu liczą do trzech osób. Wciąż aż 29 proc. podmiotów nie ma takich specjalistów.

Rosnąca świadomość zagrożeń nie idzie w parze ze wzrostem wydatków na bezpieczeństwo korporacyjne. 49 proc. ankietowanych twierdzi, że budżety na ten cel nie zmieniły się w porównaniu z poprzednim rokiem. Co piąta firma deklaruje zwiększenie wydatków. Taki sam odsetek mówi jednak o ich zmniejszeniu. Statystyki nie wyglądają jednak tak blado, jeśli weźmiemy pod uwagę, że kryzysowe lata 2007 – 2009 zmusiły firmy do zaciskania pasa i szukania oszczędności. W tym kontekście utrzymanie wydatków na bezpieczeństwo IT na niezmienionym poziomie można uznać za spory sukces.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=d.wolak@rp.pl]d.wolak@rp.pl[/mail][/i]

Wskaźnik ten jest aż o 13 proc. większy niż w 2008 r. Cyberprzestępcy szukają też nowych celów do ataku. Do tej pory koncentrowali się głównie na dużych korporacjach, teraz skupiają uwagę na średnich przedsiębiorstwach.

Ponad połowa firm tej wielkości, ankietowanych przez McAfee (największa na świecie firma specjalizująca się w bezpieczeństwie informatycznym), przyznaje, że obserwuje zwiększoną liczbę ataków hakerów. 40 proc. takich firm, jak wynika z raportu “Security Paradox” (to jego trzecia edycja, badano 1,1 tys. przedsiębiorstw), deklaruje, że padło w 2009 roku ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych. Przedmiotem ataku coraz częściej stają się kluczowe obszary funkcjonowania przedsiębiorstw. Dlatego aż 75 proc. ankietowanych uważa, że poważny wyciek danych mógłby spowodować całkowite załamanie działalności ich firm. Rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 70 proc. respondentów.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama