Wspólna idea Ery i Orange

Operatorzy komórkowi Orange i Era podpisali list intencyjny, na mocy którego chcą wzajemnie korzystać ze swoich częstotliwości i infrastruktury

Publikacja: 20.12.2010 04:28

Grupa Telekomunikacji Polskiej i Polska Telefonia Cyfrowa (Era) poinformowały w piątek o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie ewentualnej współpracy w budowie i eksploatacji radiowej sieci dostępowej. – Pozwoli to na szybszy rozwój infrastruktury i w ciągu pięciu lat przyniesie obu partnerom oszczędności rzędu setek milionów złotych – podali operatorzy w komunikacie prasowym.

List intencyjny to efekt formalnego połączenia spółek z grupy Deutsche Telekom (do której należy PTC) i France Telecom (do której należy PTK Centertel) w Wielkiej Brytanii. Tam integracja sieci objęła m.in. redukcję liczby nadajników radiowych z 27 tys. do ok. 18 tys., czyli o 30 proc. Obaj polscy operatorzy korzystają z sieci liczącej w sumie ok. 18 – 20 tys. nadajników. Wydatki na utrzymanie tej infrastruktury wynosiły w ostatnich latach ok. 500 – 600 mln zł rocznie. W przypadku skali oszczędności, takiej jak w Wielkiej Brytanii można szacować, że polscy operatorzy oszczędzaliby docelowo 200 – 300 mln zł tylko na utrzymaniu sieci. Mniejsze byłyby również koszty rozbudowy infrastruktury.

[wyimek]200 mln zł to możliwe oszczędności kosztów utrzymania sieci telekomunikacyjnych Ery i Orange[/wyimek]

Integracja sieci jest jednak sprawą skomplikowaną, w Wielkiej Brytanii zaplanowaną na 2,5 roku. Pełnię efektów ewentualnego porozumienia Orange i Era odczułyby więc dopiero w latach 2012 – 2013.

Wspólna sieć oznaczałaby również bardziej ekonomiczne wykorzystanie częstotliwości radiowych, na których świadczone są usługi mobilne. To deficytowe dobro, a popyt na nie rośnie wraz z upowszechnianiem usług bezprzewodowego dostępu do Internetu. Orange i PTC miałyby razem 148 MHz pasma radiowego, podczas gdy Plus 79 MHz, a Play 45 MHz.

Niezależnie od planowanej współpracy z PTC w czerwcu br. Centertel zawarł porozumienie z P4, operatorem sieci Play, w sprawie wspólnego wystąpienia o częstotliwości 800/2600 MHz i budowy wspólnej sieci LTE (ang. Long Term Evolution, czyli technologia szybkiej mobilnej transmisji danych).

Jedynym mobilnym telekomem, który do tej pory nie zawiązał przymierza z żadnym z konkurentów, jest Polkomtel, operator sieci Plus. Najbliżej mu do Playa. Firmy łączy umowa o tzw. roamingu krajowym. Przewiduje ona, że abonenci Play w miejscach, gdzie ten operator nie ma własnych masztów, łączą się z nadajnikami Plusa.

Grupa Telekomunikacji Polskiej i Polska Telefonia Cyfrowa (Era) poinformowały w piątek o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie ewentualnej współpracy w budowie i eksploatacji radiowej sieci dostępowej. – Pozwoli to na szybszy rozwój infrastruktury i w ciągu pięciu lat przyniesie obu partnerom oszczędności rzędu setek milionów złotych – podali operatorzy w komunikacie prasowym.

List intencyjny to efekt formalnego połączenia spółek z grupy Deutsche Telekom (do której należy PTC) i France Telecom (do której należy PTK Centertel) w Wielkiej Brytanii. Tam integracja sieci objęła m.in. redukcję liczby nadajników radiowych z 27 tys. do ok. 18 tys., czyli o 30 proc. Obaj polscy operatorzy korzystają z sieci liczącej w sumie ok. 18 – 20 tys. nadajników. Wydatki na utrzymanie tej infrastruktury wynosiły w ostatnich latach ok. 500 – 600 mln zł rocznie. W przypadku skali oszczędności, takiej jak w Wielkiej Brytanii można szacować, że polscy operatorzy oszczędzaliby docelowo 200 – 300 mln zł tylko na utrzymaniu sieci. Mniejsze byłyby również koszty rozbudowy infrastruktury.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie