Reklama

Empik walczy o Merlina

Grupa Empik Media & Fashion, właściciel sklepu Empik.com złoży do końca tygodnia odwołanie od decyzji UOKiK, zakazującej przejęcia Merlina

Publikacja: 15.02.2011 03:07

Salon Empik

Salon Empik

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

- Zarząd spółki po konsultacji z doradcami prawnymi i ekonomicznymi oraz innymi zewnętrznymi ekspertami podjął decyzję o wniesieniu odwołania od decyzji prezes UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - napisano w komunikacie przed konferencją.

Spółka ocenia, że połączenie może mieć ewentualny wpływ na konkurencję, jednak "dokonana przez Urząd ocena zakresu tego wpływu, jak również ocena fazy rozwoju i dynamiki rynku, barier wejścia na rynek oraz innych istotnych czynników jest całkowicie błędna i bezpodstawna".

Procedura może potrwać co najmniej kilka miesięcy, a nawet lat. 4 lutego UOKiK nie zgodził się na połączenie sklepów internetowych Empik.com oraz Merlin.pl. Zdaniem urzędu sklepy miałyby zbyt silną pozycję na rynku książek i muzyki.

EM&F nie chciał się wczoraj wypowiadać na temat ewentualnej decyzji. Dzisiaj spółka zorganizowała konferencję prasową w związku z publikacją raportu za czwarty kwartał 2010 r. i ogłosiła dalsze plany wobec Merlina.

– Nie wiemy, jakie dokładnie argumenty przedstawi EM&F, aby podważyć ustalenia UOKiK. Gra wydaje się warta podjęcia, ale nie ukrywam sceptycyzmu. UOKiK podejmując taką decyzję, przeprowadził duże badanie rynku i trudno sobie wyobrazić, że teraz wycofa się ze swoich ustaleń – mówi Łukasz Wachełko, analityk DB Securities.

Reklama
Reklama

Decyzja była ogromnym zaskoczeniem. Zarówno analitycy, jak i firmy po części kwestionują wyliczenia urzędu, według których Empik.com i Merlin miałyby zbyt mocną pozycję na rynku, gdzie działa ok 10 tys. e-sklepów. Jego wartość w 2010 r. to 6,5 mld zł, a przychody Empik.com i Merlina to ok. 180 mln zł. – Na rynku muzyki wzięto pod uwagę tylko krajową sprzedaż na tradycyjnych nośnikach – bez plików czy zakupów Polaków w e-sklepach za granicą. Naszym zdaniem powinno być inaczej – wyjaśniał Maciej Szymański, prezes EM&F.

Spółka zapowiada realizowanie strategii umocnienia pozycji w Internecie. Możliwe są przejęcia innych e-sklepów czy umocnienie już należących do grupy. Kwestią otwartą jest też sposób wykorzystania ok. 130 mln zł, które za swoje akcje mieli otrzymać udziałowcy Merlina. Ten sklep jest także w trudnej sytuacji, potrzebuje środków na rozwój. Firma twierdzi, że ma pieniądze na tegoroczny plan inwestycyjny. Internetowy handel staje się coraz bardziej konkurencyjny, a e-sklepy nigdy nie pracowały na wysokich marżach. Merlin w 2010 r. osiągnął 111,4 mln zł przychodów przy 3 mln zł EBITDA (zysk powiększony o amortyzację (która i tak wzrosła o 100 proc. w stosunku do 2009 r.). Firma może też wrócić do rozmów z inwestorami, tak jak EM&F zainteresowanymi Merlinem. Deklaracje podtrzymał już choćby sklep Redcoon.pl.

Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama