Firmy zarabiają na fanpage'ach na Facebooku

Łowienie klientów, kierowanie ruchu na własną stronę WWW, poprawa wizerunku, oszczędności na reklamie – popularność na Facebooku opłaca się firmom

Publikacja: 16.11.2011 16:25

Firmy zarabiają na fanpage'ach na Facebooku

Foto: Bloomberg

Strona społecznościowa, czyli tzw. fanpage na Facebooku (FB), to dziś standard. Mało która firma ma odwagę lekceważyć to narzędzie, zwłaszcza jeśli związana jest z branżą technologiczną.

Spośród 750 milionów użytkowników FB blisko 6,5 mln pochodzi z Polski. Jak podaje badanie IMAS International, dwie trzecie z nich przyznało się do bycia fanem przynajmniej jednego oficjalnego profilu marki lub produktu, a więc kliknięcia przycisku „Lubię to!". Oznacza to zgodę na otrzymywanie w ramach FB informacji od takiej „lubianej" firmy – zazwyczaj krótkich, często żartobliwych, a niekiedy oferujących atrakcyjne promocje. Z tych ostatnich pragnie skorzystać niemal połowa polskiej społeczności facebookowej – pokazują badania.

- W ankiecie, którą przeprowadziliśmy rok po uruchomieniu naszego profilu na Facebooku, ponad 80 proc. osób zadeklarowało, że od kiedy zostało fanami marki, czuje się lepiej poinformowanym o ofercie Orange i chętniej poleciłoby znajomym korzystanie z usług Orange. To bardzo wymierne korzyści – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP. Fanpage „Orange" ma obecnie 337 tys. fanów, a profil samej TP (działający pod nazwą „Serce i Rozum") – aż 492 tys., co plasuje go na piątym miejscu w rankingu komercyjnych stron na polskojęzycznym Facebooku i najwyżej spośród firm telekomunikacyjnych.

Nic zatem dziwnego, że trzy czwarte przedsiębiorców planuje w tym roku zwiększyć wydatki na promocję na Facebooku – donosi raport „Jak promować firmę na Facebooku", opracowany przez Webhosting.pl i Home.pl. W 2010 roku globalne wydatki na social media wyniosły 1,7 mln dol., z czego 53 proc. przypadło właśnie na Facebooka.

- Komunikację w mediach społecznościowych traktujemy jako inwestycję, której celem jest m.in. skrócenie dystansu pomiędzy internautami a marką Samsung i wsparcie dla naszych działań marketingowych – mówi Paweł Ostrowski z działu Online Marketing Samsung Electronics Polska. Dodaje, że fanpage „Telefony Samsung" pomaga firmie najlepiej poznać klientów i ich preferencje zakupowe.

- Od kilku lat firmy mogą zakładać fanpage na Facebooku, jednak dopiero w 2009 roku nastąpił wysyp firmowych stron społecznościowych. W tej chwili jest ok. 90 tys. polskojęzycznych fanpage'ów, z czego około 70 proc. to strony komercyjne. Około 20 tys. wszystkich tych stron ma mniej niż trzech fanów  – mówi dr Jan Zając, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego, prezes zarządu SmartNet Research & Solutions, współtwórca narzędzia Fanpage Trender.

Dzięki szczegółowej analizie aktywności na stronach społecznościowych Fanpage Trender pomaga  zwiększyć skuteczność działań marketingowych na Facebooku. Według danych zebranych przez tę firmę najpopularniejszą polską stroną społecznościową na Facebooku są „Demotywatory", które lada chwila zgromadzą magiczną liczbę miliona fanów. O takiej klienteli większość polskich przedsiębiorców może tylko marzyć, tymczasem udało się ją zdobyć niewielkiemu zespołowi publikującemu zabawne zdjęcia z komentarzami.

- Stronę serwisu Demotywatory.pl dziennie odwiedza milion osób, a blisko połowa tych wejść pochodzi z Facebooka -  mówi twórca tego serwisu Mariusz Składanowski. - To się przekłada na liczbę wyświetlanych reklam, z których żyje ten serwis.

Jeszcze bardziej wymierne korzyści z obecności na Facebooku odnosi firma Inmobile, wirtualny operator telefonii komórkowej MVNO FreeM, która zaoferowała swoim klientom karty SIM z darmowym dostępem do Internetu – pod warunkiem oglądania pełnoekranowych reklam.

- Naszą kampanię promocyjną prowadziliśmy wyłącznie za pośrednictwem Facebooka. Żeby dostać naszą kartę SIM, trzeba było polubić nasz fanpage. W ten sposób w ciągu pierwszych dwóch miesięcy udało nam się zdobyć 30 tys. użytkowników  – mówi Tomasz Właszczuk, prezes Inmobile. – Potem przeprowadziliśmy kilka klasycznych kampanii bannerowych w Internecie, ale nie odniosły one takiego skutku jak ta na Facebooku.

Dziś FreeM ma 38 tys. aktywnych kart, z czego 95 proc. zostało rozdanych za pośrednictwem Facebooka.

Inaczej do zagadnienia podchodzą wielcy operatorzy.

- Działalność Orange na Facebooku skoncentrowana jest na działaniach wizerunkowych, ale byliśmy też jedną z pierwszych marek w Polsce, która wprowadziła sprzedaż przez Facebooka – mówi Wojciech Jabczyński.

Dodaje, że akcje sprzedażowe firmy skupiły się na zakupach grupowych (w nawiązaniu do popularnego Groupona), obiektem których były wybrane pakiety z oferty Orange na kartę.

- Ważnym elementem komunikacji z fanami są również konkursy, które potrafią angażować nawet do kilku milionów osób, jak w przypadku trzech edycji promocji Tajemniczych Kodów Orange – twierdzi Jabczyński. - Po przeprowadzeniu akcji odnotowaliśmy znaczący wzrost liczby klientów, którzy rekomendowali Orange swoim bliskim.

Strona społecznościowa, czyli tzw. fanpage na Facebooku (FB), to dziś standard. Mało która firma ma odwagę lekceważyć to narzędzie, zwłaszcza jeśli związana jest z branżą technologiczną.

Spośród 750 milionów użytkowników FB blisko 6,5 mln pochodzi z Polski. Jak podaje badanie IMAS International, dwie trzecie z nich przyznało się do bycia fanem przynajmniej jednego oficjalnego profilu marki lub produktu, a więc kliknięcia przycisku „Lubię to!". Oznacza to zgodę na otrzymywanie w ramach FB informacji od takiej „lubianej" firmy – zazwyczaj krótkich, często żartobliwych, a niekiedy oferujących atrakcyjne promocje. Z tych ostatnich pragnie skorzystać niemal połowa polskiej społeczności facebookowej – pokazują badania.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne