Reklama

Rynek audiobooków rośnie w szalonym tempie

Zdaniem branży dziś jest wart rocznie ok. 20 mln zł, ale rośnie w szybkim tempie i w 2016 roku może być wart już dziesięć razy więcej

Publikacja: 28.11.2011 14:32

Rynek audiobooków rośnie w szalonym tempie

Foto: Bloomberg

Jak szacuje Marcin Beme, prezes sprzedającej książki do słuchania spółki Audioteka.pl, na koniec 2010 r. rynek audiobooków w Polsce był wart 16-20 mln zł. – Ok. 20-30 proc. z tego generują pobrania książek z Internetu, pozostałą część rynku zapewniają książki na płytach CD. – mówi. Jak dodaje, rynek rośnie w tempie planowanego wzrostu obrotów Audioteki, czyli z roku na rok może się nawet podwajać. W efekcie takiego tempa wzrostu, w 2016 roku wpływy ze sprzedaży książek do słuchania mogą sięgnąć 200 mln zł.

Zdaniem Bartłomieja Roszkowskiego, prezesa NetPress Digital, firmy, do której należy sklep internetowy sprzedający m.in. e-booki i audiobooki: Nexto.pl, polski rynek audiobooków może być w tym roku wart już ok. 25 mln zł i rośnie w tempie 40-50 proc. rocznie. – To zasługa m.in. tego, że bogatsza jest na rynku oferta takich tytułów – dodaje.

Jak podaje Audioteka, polski rynek audiobooków jest wciąż we wstępnej fazie rozwoju. W Niemczech według Goethe-Institut iAudio Publishers Association w 2010 r. sprzedano 13,38 mln audiobooków (na 82 mln mieszkańców). W Polsce liczącej 38 mln mieszkańców: między 1 a 1,5 mln. - Popularność audiobooków w Polsce wciąż jest znikoma. Słuchamy ich pięć razy rzadziej niż Niemcy i 10 razy rzadziej niż Brytyjczycy – konstatuje zarząd Audioteka.pl.

Zdaniem firmy książki do słuchania upowszechni boom na smartfony (obecnie ma je w Polsce 3,5 mln Polaków, ale w 2015 r. ma ich być już 5 mln) oraz popularyzacja rynku e-commerce, czyli po prostu rosnąca liczba klientów sklepów internetowych.

Audioteka na optymistycznych planach rozwoju dla branży opiera własne szerokie plany rozwoju. – Do końca tego roku ruszymy na kilku nowych rynkach, a do końca 2013 roku chcemy zdobyć łącznie 10-12 krajów – mówi Beme.  W 2011 roku uruchomione zostaną audioteka.hu (Węgry), audioteka.cz (Czechy), audioteka.sk (Słowacja) i audioteka.bg (Bułgaria).

Reklama
Reklama

Rozwój ma spółce umożliwić nowy inwestor – za 2 mln zł 20 proc. udziałów w jej podniesionym kapitale planuje kupić międzynarodowy fundusz inwestycyjny Giza Polish Ventures, który chce w Polsce inwestować w technologiczne start-upy. Po tej transakcji wartość Audioteki.pl sięgnie 10 mln zł. Spółka ma w tym roku wykazać pozytywny wynik EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) oraz netto przy przychodach na poziomie 2 mln zł.

Jak szacuje Marcin Beme, prezes sprzedającej książki do słuchania spółki Audioteka.pl, na koniec 2010 r. rynek audiobooków w Polsce był wart 16-20 mln zł. – Ok. 20-30 proc. z tego generują pobrania książek z Internetu, pozostałą część rynku zapewniają książki na płytach CD. – mówi. Jak dodaje, rynek rośnie w tempie planowanego wzrostu obrotów Audioteki, czyli z roku na rok może się nawet podwajać. W efekcie takiego tempa wzrostu, w 2016 roku wpływy ze sprzedaży książek do słuchania mogą sięgnąć 200 mln zł.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama