Łączna sprzedaż "Faktu", „Gazety Wyborczej", „Super Expressu", „Rzeczpospolitej" i „Dziennika Gazety Prawnej" wyniosła w listopadzie 1,05 mln egz. przy 1,16 mln egz. rok wcześniej – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Pozycję lidera utrzymał bulwarowy „Fakt" z wynikiem 368,4 tys. egz., ale nawet on odnotował spadek sprzedaży rok do roku (skurczyła się o 10,3 proc.). Wynik „Gazety Wyborczej wynosił 298,2 tys. egz. (spadek o 10,8 proc.), bulwarowego „Super Expressu": 174,8 tys. egz. (spadek o 5 proc., „Rzeczpospolitej": 124,4 tys. egz. (spadek o 11,6 proc.), a „DGP": 85,8 tys. egz. (spadek o 7,7 proc.).

Wydawcy na całym świecie stawiają coraz mocniej na wydania cyfrowe i swoje strony internetowe. Od nowego roku swoje unikalne eksperckie treści w Internecie zamknęła „Rzeczpospolita" – za zarejestrowanie się w ramach bezpłatnego abonamentu można uzyskać dostęp do 25 artykułów miesięcznie, pozostałe treści nie będące informacjami ogólnodostępnymi dla wszystkich mediów, są płatne.

Czy jej śladem wydającej „Rz" pójdą inni wydawcy? – Też mamy już płatne treści w sieci, choć występują one w trochę innej formie niż w gazetach Presspubliki. Na pewno będziemy to testowali i przyglądali się, jak podobne systemy funkcjonują w Polsce i na świecie. Trudno ocenić, jakie przychody mogą być generowane z przychodów z reklam, a jakie ze sprzedaży treści, w każdej firmie decyzje w takiej sprawie zapadają w wyniku kalkulacji – mówił Piotr Niemczycki, prezes Agory an konferencji wynikowej Agory po III kw. 2011 r.

Kolejna zmiana w świecie wydawnictw to to, że od nowego roku wydawcy będą mogli wliczać w wyniki sprzedażowe „autoryzowane" przez  Związek Kontroli Dystrybucji Prasy także wydania przygotowywane z myślą o tabletach. Zdaniem Wiesława Podkańskiego, prezesa Izby Wydawców Prasy, zmiany na rynku wydawniczym zachodzą, choć powoli. - Tabletowa rewolucja postępuje trochę wolniej niż się tego spodziewaliśmy i w przyszłym roku nadal gros wpływów wydawców będzie pochodziło z wydań papierowych – mówił „Rz" podsumowując miniony rok wydawniczy.