Coraz więcej legalnej muzyki w polskiej sieci

Na naszym rynku rusza kolejny duży muzyczny serwis – Deezer. O krok od startu jest Simfy, a w planach projekty Agory i Ipli. Na świecie z takich serwisów odpłatnie korzysta 13,4 mln ludzi

Publikacja: 25.01.2012 12:30

Coraz więcej legalnej muzyki w polskiej sieci

Foto: Flickr

Francuski Deezer ruszył w Polsce po cichu, ale już wcześniej zapowiadał, że do końca czerwca tego roku chce rozszerzyć zasięg na cały świat. Razem z polską lokalne wersje serwisu wystartowały m.in.: w Niemczech, Rosji, Hiszpanii i we Włoszech. Z naszych informacji wynika, że w Polsce firma szuka porozumienia z jednym z operatorów telekomunikacyjnych, by oferować muzykę jego klientom.

Globalnie Deezer 20 mln użytkowników oferuje 13 mln piosenek (1,4 mln wybrało opcję płatną). Jest kolejnym po iTunes Store wkraczającym do Polski międzynarodowym serwisem zarabiającym na cyfrowej muzyce. Tyle że iTunes sprzedaje pliki, a Deezer oferuje tzw. streaming, czyli muzykę do słuchania z własnych serwerów w ramach subskrypcji.

Deezer i iTunes to dopiero początek zamieszania, do jakiego dojdzie w tym roku w Polsce. Dotychczas muzykę sprzedawały tu przede wszystkim Muzodajnia.pl Polkomtelu oraz iPlay, a streaming oferowało np. Niagaro.pl Eurozetu. Według danych EMI Music Polska w 2010 r. cyfrowe piosenki zdobyły w Polsce ok. 5 proc. wartego ok. 400 mln zł rynku muzyki. W ubiegłym roku m.in. dzięki startowi iTunes Store ten odsetek mógł już wzrosnąć, ale branża nie podsumowała jeszcze roku.

Prawdziwy przełom dopiero nas czeka. Lada chwila ma w Polsce ruszyć kolejny duży gracz: znany Szwajcarom i Belgom serwis Simfy. – Mamy już podpisaną umowę handlową na udostępnianie naszej muzyki w Polsce przez Simfy – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes EMI Music Polska.  Platformy streamingujące muzykę w sieci planują Agora i Ipla należąca do Zygmunta Solorza-Żaka, która planuje start w  I kw. tego roku. Agora sprawy nie komentuje.

– Jeśli wystartują wszystkie te serwisy, na rynku dojdzie do walki o słuchaczy. Wygrają te, które będą najwygodniejsze w obsłudze i z najszerszą ofertą muzyczną – mówi Piotr Kabaj. Ale nawet po tylu debiutach wciąż będzie nam brakować do kompletu Spotify (ma 2,5 mln płatnych abonentów na świecie). – Długoterminowo chcemy być dostępni w każdym kraju. Na razie nie mam jednak planów startu w Polsce – komentuje „Rz" Alison Bonny, rzeczniczka Spotify.

Według PricewaterhouseCoopers między 2011 i 2015 r. wpływy z cyfrowej muzyki w Polsce wzrosną z 11 do 20 mln dol.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej (IFPI) podkreśla, że to ekspansja serwisów z muzyką przyczyniła się do tego, że w ubiegłym roku przychody z cyfrowej muzyki wynosiły globalnie 5,2 mld dol. (to  prawie 33 proc. wszystkich przychodów koncernów fonograficznych).

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

m.lemanska@rp.pl

Francuski Deezer ruszył w Polsce po cichu, ale już wcześniej zapowiadał, że do końca czerwca tego roku chce rozszerzyć zasięg na cały świat. Razem z polską lokalne wersje serwisu wystartowały m.in.: w Niemczech, Rosji, Hiszpanii i we Włoszech. Z naszych informacji wynika, że w Polsce firma szuka porozumienia z jednym z operatorów telekomunikacyjnych, by oferować muzykę jego klientom.

Globalnie Deezer 20 mln użytkowników oferuje 13 mln piosenek (1,4 mln wybrało opcję płatną). Jest kolejnym po iTunes Store wkraczającym do Polski międzynarodowym serwisem zarabiającym na cyfrowej muzyce. Tyle że iTunes sprzedaje pliki, a Deezer oferuje tzw. streaming, czyli muzykę do słuchania z własnych serwerów w ramach subskrypcji.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie