W Polsce Piano Media rozmawia o stworzeniu wspólnej bramki w sieci dla pięciu wydawców. – Z niektórymi mamy już podpisane listy intencyjne – mówi Tomáš Bella, założyciel i prezes firmy, który w piątek spotkał się z polskimi wydawcami. Z informacji „Rz" wynika, że rozmowy toczyły się m.in. z Presspubliką, Agorą, Polskapresse, Mediami Regionalnymi i Wydawnictwem Murator. Nie wiadomo, kto się już zdecydował. – Do wejścia na nowy rynek wystarczy nam umowa z czterema – pięcioma wydawcami. W Polsce możemy ruszyć w II lub III kwartale tego roku – mówi Bella.
Przeczytaj wywiad z Tomasem Bellą, którego udzielił specjalnie serwisowi ekonomia24.pl
Jak tłumaczy, bramka działa jak operatorzy płatnych telewizji: płaci się raz, ale dostęp uzyskuje się do treści wielu wydawców jednocześnie. Po wejściu na stronę wydawcy należącego do programu można wykupić płatną rejestrację, by swobodnie korzystać także z witryn innych, którzy uczestniczą w systemie w ramach jednej subskrypcji. Ile mogłaby ona kosztować w Polsce? Na rynku słychać, że miesięcznie mogłoby to być mniej niż 10 zł.
– To zależy także od wydawców. Na Słowacji już wiemy, że podyktowaliśmy za niską cenę 2,90 euro miesięcznie (0,99 euro tygodniowo lub 29 euro rocznie – red.), co jednak poskutkowało lawinowym wzrostem subskrypcji – mówi Bella. W Słowenii, gdzie firma rusza w najbliższy wtorek, miesięczny abonament wynosi ok. 5 euro. W planach są debiuty na kolejnych rynkach.
Na Słowacji do programu włączyły się m.in. dzienniki „SME" i „Pravda", biznesowe „Hospodarske Noviny" i sportowy „Dennik Sport", telewizja i magazyn IT. Wydawcy obejmują hasłami do 60 proc. treści w sieci. Po miesiącu od startu projektu wpływy z opłat wyniosły 40 tys. euro, ale zamknięte witryny docierają do 70 proc. z 5,5 mln ludności.