Empik sprzedawał do tej pory czytnik Oyo. Kosztował ponad 600 zł, więc nie miał szans na zrewolucjonizowanie rynku. Nowy produkt firmy TrekStor, który pojawi się w ofercie sieci na początku marca, ma na to większe szanse, bo trzeba za niego zapłacić 229,99 zł.
Choć w Polsce nie działa wciąż internetowa księgarnia Amazon, z zakupem jej sztandarowego produktu – czytnika Kindle – nie ma kłopotów. Część klientów zamawia go w USA, gdzie zależnie od wersji kosztuje od 79 dol. plus dodatkowa opłata za dostawę międzynarodową. Kindle pojawia się też okresowo w serwisach zakupów grupowych, gdzie kosztuje ok. 300 zł. Z szacunków branży wynika, że w 2011 r. Polacy mogli kupić nawet 60 tys. sztuk kindle'ów. Na rynku dostępne są także inne produkty tego typu, ale nie są znane oficjalne dane odnośnie do ich sprzedaży.
– Liczymy na spore zainteresowanie czytnikiem TrekStor. W Europie Zachodniej kupiło go już ponad 500 tys. osób – mówi Michał Grom, prezes segmentu e-commerce i członek zarządu NFI Empik Media & Fashion. Atrakcyjna cena wiąże się z ograniczeniami. Czytnik nie jest wyposażony w Wi-Fi, nie ma także dotykowego ekranu, jednak wyświetlacz jest kolorowy. Obsługuje wiele formatów plików, ale MOBI stworzony dla Kindle'a już nie.
Rynek czytników uchodzi za perspektywiczny. PwC szacuje, że tylko na książki w wersji elektronicznej Polacy w 2010 r. wydali 6 mln dol., w 2015 r. zaś będzie to już 86 mln dol. Przełomem może być oficjalny start Amazona w naszym kraju – zarówno jeśli chodzi o dostępność sprzętu, jak i cyfrowych tytułów. Empik podaje, że jego baza audio- i e-booków to obecnie 93 tys. tytułów.
NFI EMF podał także wczoraj roczne wyniki. Przychody grupy wzrosły o 11 proc., do 3,22 mld zł, zysk netto zaś o 9 proc., do 89 mln zł – mimo trudnej sytuacji, zwłaszcza na rynku odzieżowym. EMF prowadzi sklepy takich marek jak Esprit, Aldo czy River Island, a w 2011 r. zdecydował się sprzedać placówki marek Hugo Boss oraz Mango. Z jego oferty zniknie też Peacocks, którego brytyjska centrala ogłosiła bankructwo. W tym roku EMF zapowiada 70 – 80 nowych sklepów, a na inwestycje wyda 130 mln zł.