Ponad 100 mln zł z tantiem za odtwarzanie muzyki

Tyle udało się zebrać organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (tzw. OZZ): ZPAV, ZAiKS oraz STOARTOWI w 2011 roku

Publikacja: 17.04.2012 15:34

Ponad 100 mln zł z tantiem za odtwarzanie muzyki

Foto: Bloomberg

To o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosła kwota zebrana przez ZPAV (Związek Producentów Audio Video): o 22,5 proc. do 18,5 mln zł. Większe organizacje, ZAiKS (Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych, reprezentuje autorów tekstów i kompozytorów) i STOART  (Związek Artystów Wykonawców) zebrały – odpowiednio - 50,8 mln zł i 38,2 mln zł.

- W sytuacji gdy rynek opłat pobranych za odtworzenia jest wart 107,5 mln zł, a przychody ze sprzedaży płyt, jak wstępnie szacujemy, mogły wynieść w ubiegłym roku mniej więcej 250 mln zł, widać, że opłaty za odtworzenia są istotną część wpływów branży – mówi Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV.  Jak dodaje, istotne jest to, że przychody z płyt to suma, z której tylko część jako dochód trafia do twórców i firm fonograficznych. A tantiemy, po potrąceniu prowizji dla OZZ (20-25 proc.) wędrują do twórców i firm.

Jak zbadał ZPAV, w większości lokali, które odtwarzają muzykę, gros wciąż po prostu włącza radio lub telewizję.  W przypadku lokali gastronomicznych (restauracje, bary) jest to 53,6 proc.  Króluje RMF, które gra w 25 proc. tych punktów, kolejne jest Radio Zet: 16 proc., kolejna jest stacja telewizyjna Viva Polska:  14 proc. oraz radio Złote Przeboje: 8 proc.

W 46,4 proc. punktów muzykę dla gości dobiera sam właściciel. - Coraz wyraźniejsze są tendencje do włączania samodzielnie wybranej muzyki. Coraz częściej włączane są też rozgłośnie internetowe – mówi Bogusław Pluta.

W lokalach usługowych i handlowych (zakłady fryzjerskie, fitness kluby, sklepy, markety) 55 proc. emituje muzykę z radia (w 40 proc. przypadków z RMF, w 15 proc. z Radia Zet, w 14 proc. z Eski, a w 8 proc. ze Złotych Przebojów). 45 proc. punktów włącza muzykę dobraną samodzielnie.

Jak szacuje Pluta, w Polsce przynajmniej jednej z OZZ płaci tantiemy tylko ok. połowy punktów, które powinny to robić w Polsce.  Teoretycznie każda restauracja czy emitujący muzykę supermarket powinien uiszczać opłaty za wykorzystywaną muzykę równolegle do wszystkich OZZ. – Stawki dla poszczególnych punktów są zróżnicowane w zależności od ich lokalizacji: inna będzie w gminie biednej, inna:  w dobrze prosperującej np. turystycznej. Różnią się też w zależności od tego, jak ważna w danym przypadku jest dla prowadzonej działalności włączona muzyka – mówi Bogusław Pluta. Jak tłumaczy, u fryzjera, gdzie nie jest tak kluczowa, miesięczna opłata dla ZPAV wynosi  średnio ok. 25 zł. – Wraz ze stawkami dla ZAiKSU i STOARTU łączne opłaty miesięcznie nie przekraczają pewnie 100 zł. Ale już np. duża dyskoteka płaci nam miesięcznie ok. 2 tys. zł, a jeszcze wyższą stawkę musi odprowadzać do ZAiKSU – dodaje. Żeby obniżać koszty, które w przypadku liczącyh ok. 100 punktów sieci handlowych mogą rocznie sięgać nawet 1 mln zł, firmy decyzują się czasem na emitowanie tzw. free music (muzyki zakupionej na płytach już wraz z prawami do odtwarzania, które nie wymagają odprowadzania tantiem). Nie ma w tej ofercie jednak utworów znanych słuchaczom. – Poza tym nawet jeśli dany punkt kupi 12 takich płyt, wcią oznacza to, że codziennie odtwarza to samo. Z naszych obserwacji wynika, że źle to znoszą głównie pracownicy, w związku z czym nie wróżę tej formie muzyki wielkiej przyszłości – kwituje.

Na  potrzeby ZAiKSU, STOARTU i ZPAV w Polsce pracuje 180 inspektorów sprawdzających, czy punkty odprowadzają tantiem. – Polska jest jednym z  krajów o najgorszej ściągalności tych opłat. Ściągamy rocznie o 4,5 mln euro: tylko dwa razy tyle niż Czesi i Węgrzy, których jest jednak czterokrotnie mniej niż Polaków  - zauważa Pluta. Z kolei niemieckie OZZ pobierają czterokrotnie więcej z tantiem niż polskie, mimo, że Niemców jest „tylko" dwukrotnie więcej niż Polaków.

Magdalena Lemańska

-

Media
UOKiK ukarał znanych celebrytów. Chodzi o kryptoreklamy
Media
Pracownicy „Washington Post” otwarcie buntują się przeciwko Jeffowi Bezosowi
Media
Właściciel TVN podsumował 2024 rok. Stawia na streaming i globalną telewizję
Media
Donald Trump walczy z "The Wall Street Journal". Poszło o cła i motoryzację
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Media
Szał na kursie Legimi. WP chce skupić akcje
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”