Wojna gigantów: Microsoft kontra Google

Microsoft tworzy nowy serwis społecznościowy, Google przebija rywala na rynku przeglądarek

Aktualizacja: 25.05.2012 03:30 Publikacja: 25.05.2012 03:29

Wojna na przeglądarki i media społecznościowe

Wojna na przeglądarki i media społecznościowe

Foto: Rzeczpospolita

Microsoft, gigant oprogramowania do komputerów, chce zdobyć dla siebie kawałek lukratywnego rynku serwisów społecznościowych. Być może powinien raczej pomyśleć o utrzymaniu pozycji lidera wśród przeglądarek internetowych, którą właśnie traci na korzyść Chrome, przeglądarki firmy Google.

Śladem Facebooka

Już od kilku miesięcy Microsoft zapowiadał otwarcie własnego serwisu społecznościowego, którego wersję testową udostępnił zamkniętej grupie użytkowników. Niedawno otworzył go po cichu dla wszystkich zainteresowanych. Nowa witryna nosi nazwę so.cl (co czyta się jak ang. social) i w założeniu ma łączyć funkcjonalność serwisu typu Facebook lub może raczej Google+ ze społecznościowym czytnikiem informacji typu Google Currents.

Po co Microsoftowi serwis społecznościowy, który nie ma szans konkurować z potęgą, jaką jest Facebook ze swoimi 900 mln użytkowników? Ba, najprawdopodobniej nie ma nawet co myśleć o wyniku dziesięciokrotnie niższym, a więc takim, jaki ma teraz Google+. Odpowiedź jest prosta: w obecnych realiach branży internetowej nie istniejesz, jeśli nie działasz w sieci społecznościowej.

Dla firm technologicznych jest to ponadto bezcenne źródło informacji o użytkownikach, ich zwyczajach i usługach, z których korzystają. Tak właśnie wykorzystuje swój serwis społecznościowy firma Google, która w łatwy sposób wiąże te informacje z danymi ze swojej wyszukiwarki. Ten właśnie model chce skopiować Microsoft, również dysponujący własną wyszukiwarką – Bing.

Chrome liderem

Szanse powodzenia so.cl to niejedyny ból głowy giganta z Redmond związany z Google'em. Kolejny wynika z tego, że Chrome, przeglądarka Google'a, znów prześcignął w globalnych statystykach użytkowania potentata rynkowego, jakim jest Internet Explorer, narzędzie Microsoftu. Pozycja tego ostatniego pozostawała niezachwiana przez ostatnie 12 lat. Teraz może ją poważnie nadwyrężyć przeglądarka istniejąca od zaledwie czterech lat.

Chrome wysunął się na czoło rankingu między 14 a 20 maja, kiedy to wedle statystyk firmy analitycznej StatCounter z przeglądarki tej korzystało 32,76 proc. użytkowników sieci. W tym samym czasie Internet Explorera używało 31,94 proc. internautów. Po raz pierwszy Chrome znalazł się na szczycie rankingu przeglądarek 18 marca tego roku. Zdaniem analityków wynikało to z faktu, iż była to niedziela i wielu internautów przeglądało sieć z domowych komputerów dużo częściej wyposażonych w Chrome niż maszyny służbowe, na których tradycyjnie już instalowany jest Internet Explorer. W kwietniu jednak sytuacja była inna, bo Chrome zdobył swoją przewagę w dni powszednie. A to może doprowadzić do trwałej detronizacji narzędzia Microsoftu.

W Polsce Internet Explorer znajduje się na trzecim miejscu rankingu, za Chrome oraz liderem rynku Firefoksem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stanislawska@rp.pl

Nowy gracz

Do wyścigu przeglądarek włączyło się Yahoo!, największy portal internetowy na świecie. Firma udostępniła własne narzędzie tego typu – przeglądarkę Axis przeznaczoną dla użytkowników iPhone'ów i iPadów. Program może też działać jako dodatek do najpopularniejszych przeglądarek działających na komputerach – Safari, Chrome, Firefox i Internet Explorer.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie