Reklama
Rozwiń

„Rzeczpospolita” najlepsza według menedżerów

Prawie jedna trzecia z nich uważa „Rz” za najlepszy tytuł ekonomiczny, finansowy i gospodarczy

Publikacja: 01.02.2013 02:39

„Rzeczpospolita” najlepsza według menedżerów

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Tak wynika z najnowszej edycji badania PRO przeprowadzonego wśród polskich menedżerów. Prawie wszyscy menedżerowie deklarują, że czytają prasę (98 proc.), gros z nich czyta gazety ogólnopolskie (84 proc.), a ponad jedna trzecia (37 proc.) – regionalne. Wprawdzie prawie wszyscy oglądają także telewizję, ale dość krótko, jeśli porównać to z czasem, jaki spędza przed telewizorem przeciętny Polak - statystycznie w dni powszednie 12 procent menedżerów ogląda ją maksymalnie przez godzinę dziennie.

Pytani o najlepszy ich zdaniem tytuł gospodarczy, ekonomiczny i finansowy, najczęściej menedżerowie wymieniają „Rzeczpospolitą" – wskazało ją 30,9 procent z nich. Kolejna jest „Gazeta Wyborcza" z 22,6 procentami wskazań, a następny – „Dziennik Gazeta Prawna" - 15,5 procent.

– Oprócz stron ekonomicznych „Rz" ma także czytane przez przedsiębiorców kolumny prawne, na których, w przeciwieństwie do konkurencji, nie zrezygnowała ze specjalistycznego języka na rzecz bardziej populistycznego podejścia, i to także jest jej mocna strona – zauważa Monika Rychlica, szefowa działu prasy i nowych mediów w domu mediowym Initiative Warszawa. Sami menedżerowie wskazują, że przede wszystkim czytają „Rz" z uwagi na „ważne teksty" i „ciekawe komentarze" (tak twierdzi 51,5 proc. z nich). Kolejnym powodem jest to, że tytuł podaje informacje użyteczne w pracy (wskazuje na to 43,8 proc. menedżerów) oraz fakt, że czytelnicy interesują się ekonomią i gospodarką (43,3 proc. wskazań).

Co ciekawe, papierowe gazety wciąż są dla środowiska biznesowego najatrakcyjniejszym nośnikiem informacji o tematyce ogólnej, ale też biznesowej i prawnej. O papierowych gazetach mówi tak 46,1 proc. menedżerów. Kolejne 16 proc. za najatrakcyjniejszy nośnik uznaje Internet, a 14,1 proc. – znów prasę, z tym że elektroniczną. Dopiero za nimi znajdują się telewizja (12,5 proc.) oraz radio (2,5 proc.).

– Myślę, że nie ma to związku z postępem technologicznym, ale z dużą wiarygodnością marek prasowych. Zwłaszcza w przypadku informacji biznesowych i ekonomicznych duże znaczenie ma wiarygodność marki – uważa Marek Miller, rzecznik Komisji ds. Promocji Prasy Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Co ciekawe, choć komórka i tablet to już standardowe wyposażenie większości menedżerów, rodzimy management wciąż najczęściej czyta prasę na papierze. Deklaruje to zdecydowana większość z przepytanych osób, bo aż 87,2 proc., podczas gdy 37 proc. czyta e-wydania na komputerze, a 2,7 proc. – na tabletach.

– Gros tej grupy to osoby dojrzałe, w wieku 50+, które przyzwyczajone są do gazet w tej formie – wyjaśnia Monika Rychlica. Menedżerowie w wieku 41-55 lat rzeczywiście byli jedną z najliczniejszych grup wiekowych: stanowili 37 proc. badanych (taki sam odsetek stanowili ci między 31 i 40 rokiem życia).

„Rzeczpospolita" co dzień na moim biurku

Wśród znanych inwestorów i menedżerów coraz więcej jest już jednak takich, którzy prasę czytają, ale prawie wyłącznie w formie elektronicznej.

– Czytam teksty z „Rz", ale papierowych gazet nie czytam prawie wcale. Zdarza mi się to właściwie tylko w samolocie. A to dlatego, że czytam prasę głównie przez urządzenia mobilne, w różnych formach. Zagraniczne media śledzę na bieżąco poprzez aplikację agregującą Flipboard – mówi Łukasz Wejchert, były udziałowiec grupy mediowej ITI i były prezes Onetu, który obecnie inwestuje m.in. w technologiczne start-upy poprzez swoją firmę Dirlago.

Z badania PRO wynika również, że wśród menedżerów z czasem szala będzie się przechylać na korzyść wersji elektronicznych gazet. – Jedna czwarta polskich menedżerów przewiduje zmianę sposobu czytania prasy z  tradycyjnego wydania na elektroniczne. 30 proc. zakłada, że zmiana ta nastąpi w ciągu jednego roku, 34 proc. – że w ciągu dwóch lat, a 12 proc., że w ciągu trzech lat – głosi raport.

Badanie PRO przeprowadził instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Presspubliki w grudniu ubiegłego roku na próbie 1,2 tys. menedżerów pracujących w firmach zatrudniających ponad 20 osób.

Największa ich grupa – 39 proc. – pracuje w branży określanej jako działalność produkcyjna, 17 proc. w handlu i serwisie urządzeń.  Dominują menedżerowie pracujący w firmach ponad 7 lat (68 proc.).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji