Reklama
Rozwiń
Reklama

Telewizje dobrze zarobiły w styczniu

Na razie nie potwierdzają się pesymistyczne zapowiedzi reklamowe na ten rok – telewizje mają za sobą dobry styczeń. Ich cennikowe wpływy reklamowe wzrosły rok do roku o 14 proc.

Aktualizacja: 05.02.2013 06:04 Publikacja: 05.02.2013 01:45

Telewizje dobrze zarobiły w styczniu

Foto: Bloomberg

Jak podliczył broker reklam w kanałach tematycznych Atmedia, w porównaniu ze styczniem 2012 roku cennikowe wpływy telewizji (czyli te przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) wzrosły o 14 proc. (z 973 mln do 1,1 mld zł).

– Z dużą ostrożnością można powiedzieć, że czarne prognozy na razie się nie sprawdzają, a aktywność reklamodawców wzrosła. Powodów może być kilka – odmrożenie oszczędności z IV kwartału ubiegłego roku, zmiana strategii i inwestycje w „tańsze" miesiące (styczeń charakteryzuje się niższymi cenami reklam) albo całkiem niezła koniunktura w reklamie, wbrew dość katastrofalnym zapowiedziom z końca ubiegłego roku – mówi Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Rynek napędzały głównie stacje tematyczne oraz nowe naziemne, nadawane w systemie cyfrowym.

Domy mediowe pytane przez „Rz" o prognozy wydatków reklamowych na ten rok najczęściej wskazywały na spadek całego rynku reklamy rok do roku o 5–6 proc. Zdaniem Piotra Bieńko, prezesa domu mediowego Codemedia, kolejne miesiące nie muszą jednak oznaczać kontynuacji optymistycznego styczniowego trendu w telewizjach.

– Styczniowe wzrosty to efekt tego, że reklamy były w telewizjach tanie, co wykorzystali niektórzy duzi reklamodawcy, np. z segmentu farmaceutycznego – uważa Bieńko.

Reklama
Reklama

Presserwis podał, że np. TVN, który otworzył już lutowy cennik, zaproponował w nim ceny średnio o 15 proc. wyższe niż przed rokiem.

Widoczny był też stały trend spadkowy, jeśli chodzi o udziały w widowni największych stacji telewizyjnych. Łączne udziały w rynku telewizyjnej oglądalności TVP1, TVP2, TVN i Polsatu spadły w styczniu z 58,23 proc. rok wcześniej do 50,73 proc. Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe odnotował TVN: 1,65 mln zł (były o 8,8 proc. wyższe niż rok wcześniej), kolejne był Polsat,  TVP1 i TVP2.

Jakie firmy najbardziej zwiększały w styczniu wydatki na reklamę telewizyjną?

– Na poziomie branż bardzo przyspieszył sektor „żywność" (czyli producenci dóbr szybkozbywalnych) i sektor „sprzedaż" (należą do niego sieci handlowe, elektromarkety, dyskonty). Wzrosty wykazuje też farmacja, a spadkowe tendencje widać w telekomach oraz wśród firm z sektora rozrywka/kultura – podaje Joanna Nowakowska.

Cennikowo najwięcej (ponad 332 mln zł) w styczniu wydały firmy produkujące produkty zdrowotne – to dla nich typowy sezon zwiększonej aktywności reklamowej.

Jak podliczył broker reklam w kanałach tematycznych Atmedia, w porównaniu ze styczniem 2012 roku cennikowe wpływy telewizji (czyli te przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) wzrosły o 14 proc. (z 973 mln do 1,1 mld zł).

– Z dużą ostrożnością można powiedzieć, że czarne prognozy na razie się nie sprawdzają, a aktywność reklamodawców wzrosła. Powodów może być kilka – odmrożenie oszczędności z IV kwartału ubiegłego roku, zmiana strategii i inwestycje w „tańsze" miesiące (styczeń charakteryzuje się niższymi cenami reklam) albo całkiem niezła koniunktura w reklamie, wbrew dość katastrofalnym zapowiedziom z końca ubiegłego roku – mówi Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama