Reklama
Rozwiń

Telewizje dobrze zarobiły w styczniu

Na razie nie potwierdzają się pesymistyczne zapowiedzi reklamowe na ten rok – telewizje mają za sobą dobry styczeń. Ich cennikowe wpływy reklamowe wzrosły rok do roku o 14 proc.

Aktualizacja: 05.02.2013 06:04 Publikacja: 05.02.2013 01:45

Telewizje dobrze zarobiły w styczniu

Foto: Bloomberg

Jak podliczył broker reklam w kanałach tematycznych Atmedia, w porównaniu ze styczniem 2012 roku cennikowe wpływy telewizji (czyli te przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) wzrosły o 14 proc. (z 973 mln do 1,1 mld zł).

– Z dużą ostrożnością można powiedzieć, że czarne prognozy na razie się nie sprawdzają, a aktywność reklamodawców wzrosła. Powodów może być kilka – odmrożenie oszczędności z IV kwartału ubiegłego roku, zmiana strategii i inwestycje w „tańsze" miesiące (styczeń charakteryzuje się niższymi cenami reklam) albo całkiem niezła koniunktura w reklamie, wbrew dość katastrofalnym zapowiedziom z końca ubiegłego roku – mówi Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Rynek napędzały głównie stacje tematyczne oraz nowe naziemne, nadawane w systemie cyfrowym.

Domy mediowe pytane przez „Rz" o prognozy wydatków reklamowych na ten rok najczęściej wskazywały na spadek całego rynku reklamy rok do roku o 5–6 proc. Zdaniem Piotra Bieńko, prezesa domu mediowego Codemedia, kolejne miesiące nie muszą jednak oznaczać kontynuacji optymistycznego styczniowego trendu w telewizjach.

– Styczniowe wzrosty to efekt tego, że reklamy były w telewizjach tanie, co wykorzystali niektórzy duzi reklamodawcy, np. z segmentu farmaceutycznego – uważa Bieńko.

Presserwis podał, że np. TVN, który otworzył już lutowy cennik, zaproponował w nim ceny średnio o 15 proc. wyższe niż przed rokiem.

Widoczny był też stały trend spadkowy, jeśli chodzi o udziały w widowni największych stacji telewizyjnych. Łączne udziały w rynku telewizyjnej oglądalności TVP1, TVP2, TVN i Polsatu spadły w styczniu z 58,23 proc. rok wcześniej do 50,73 proc. Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe odnotował TVN: 1,65 mln zł (były o 8,8 proc. wyższe niż rok wcześniej), kolejne był Polsat,  TVP1 i TVP2.

Jakie firmy najbardziej zwiększały w styczniu wydatki na reklamę telewizyjną?

– Na poziomie branż bardzo przyspieszył sektor „żywność" (czyli producenci dóbr szybkozbywalnych) i sektor „sprzedaż" (należą do niego sieci handlowe, elektromarkety, dyskonty). Wzrosty wykazuje też farmacja, a spadkowe tendencje widać w telekomach oraz wśród firm z sektora rozrywka/kultura – podaje Joanna Nowakowska.

Cennikowo najwięcej (ponad 332 mln zł) w styczniu wydały firmy produkujące produkty zdrowotne – to dla nich typowy sezon zwiększonej aktywności reklamowej.

Jak podliczył broker reklam w kanałach tematycznych Atmedia, w porównaniu ze styczniem 2012 roku cennikowe wpływy telewizji (czyli te przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) wzrosły o 14 proc. (z 973 mln do 1,1 mld zł).

– Z dużą ostrożnością można powiedzieć, że czarne prognozy na razie się nie sprawdzają, a aktywność reklamodawców wzrosła. Powodów może być kilka – odmrożenie oszczędności z IV kwartału ubiegłego roku, zmiana strategii i inwestycje w „tańsze" miesiące (styczeń charakteryzuje się niższymi cenami reklam) albo całkiem niezła koniunktura w reklamie, wbrew dość katastrofalnym zapowiedziom z końca ubiegłego roku – mówi Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji