Reklama

Na rynku zostaną tylko najsilniejsi

2012 r. przyniósł serwisom zakupów grupowych także w Polsce spadek liczby użytkowników. Kilka już zniknęło z rynku.

Publikacja: 04.03.2013 05:06

Tylko od maja do sierpnia 2012 r. największe serwisy zakupów grupowych straciły w sumie 1,5 mln użytkowników. Oferty turystyczne były zawsze ich mocną stroną, ale bankructwo kilku biur podróży, z którymi współpracowały, spowodowało spadek zainteresowania takimi ofertami.

O słabszej kondycji rynku świadczy też zamknięcie przez Agorę serwisu HappyDay, któremu jednak nigdy nie udało się osiągnąć na tym rynku silnej pozycji. Silnym liderem był zawsze amerykański Groupon, a kolejne pozycje zajmuje Citeam z grupy Allegro oraz Gruper, obecnie kontrolowany przez medialne Polskapresse. Ten ostatni zapoczątkował rozwój rynku w Polsce w kwietniu 2010 r. i tylko w pierwszym roku powstało ok. 70 podobnych serwisów.

– Działamy na rynku, który przeżył istną eksplozję wzrostu liczby użytkowników. Od dawna liczyliśmy się z tym, że taka sytuacja się zmieni, i faktycznie w ubiegłym roku cały rynek zanotował spadki – mówi Piotr Majcherkiewicz, prezes Gruper.pl.

3,4 mln użytkowników miały w grudniu 2012 r. trzy największe serwisy grupowe w Polsce

W lutym drugą rocznicę powstania świętował z kolei Citeam. – Po dwóch miesiącach od startu świętowaliśmy pierwszy sukces – zanotowaliśmy odwiedziny na poziomie ponad 1,3 mln realnych użytkowników – mówi Marta Krauze kierująca serwisem.

Reklama
Reklama

Citeam do tej pory sprzedał 1,2 mln kuponów i wystawił ogółem ponad 33 tys. ofert, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła niemal czterokrotnie w porównaniu z pierwszym rokiem działalności. Marta Krauze także zwraca uwagę na zmiany na rynku oraz w kierowanym przez nią serwisie, który szybko się zmienia i ewoluuje od zakupów grupowych w stronę serwisu z rabatami. Inni także dostosowują się do zmian na rynku.

– Od listopada obserwujemy wzrost liczby transakcji oraz obrotów i trend się utrzymuje. Wprowadziliśmy także sporo nowych produktów, pomagamy naszym partnerom zachęcić klientów korzystających z ofert promocyjnych do kolejnych zakupów w tej firmie – dodaje Piotr Majcherkiewicz.

Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Reklama
Reklama