Na rynku zostaną tylko najsilniejsi

2012 r. przyniósł serwisom zakupów grupowych także w Polsce spadek liczby użytkowników. Kilka już zniknęło z rynku.

Publikacja: 04.03.2013 05:06

Tylko od maja do sierpnia 2012 r. największe serwisy zakupów grupowych straciły w sumie 1,5 mln użytkowników. Oferty turystyczne były zawsze ich mocną stroną, ale bankructwo kilku biur podróży, z którymi współpracowały, spowodowało spadek zainteresowania takimi ofertami.

O słabszej kondycji rynku świadczy też zamknięcie przez Agorę serwisu HappyDay, któremu jednak nigdy nie udało się osiągnąć na tym rynku silnej pozycji. Silnym liderem był zawsze amerykański Groupon, a kolejne pozycje zajmuje Citeam z grupy Allegro oraz Gruper, obecnie kontrolowany przez medialne Polskapresse. Ten ostatni zapoczątkował rozwój rynku w Polsce w kwietniu 2010 r. i tylko w pierwszym roku powstało ok. 70 podobnych serwisów.

– Działamy na rynku, który przeżył istną eksplozję wzrostu liczby użytkowników. Od dawna liczyliśmy się z tym, że taka sytuacja się zmieni, i faktycznie w ubiegłym roku cały rynek zanotował spadki – mówi Piotr Majcherkiewicz, prezes Gruper.pl.

3,4 mln użytkowników miały w grudniu 2012 r. trzy największe serwisy grupowe w Polsce

W lutym drugą rocznicę powstania świętował z kolei Citeam. – Po dwóch miesiącach od startu świętowaliśmy pierwszy sukces – zanotowaliśmy odwiedziny na poziomie ponad 1,3 mln realnych użytkowników – mówi Marta Krauze kierująca serwisem.

Citeam do tej pory sprzedał 1,2 mln kuponów i wystawił ogółem ponad 33 tys. ofert, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła niemal czterokrotnie w porównaniu z pierwszym rokiem działalności. Marta Krauze także zwraca uwagę na zmiany na rynku oraz w kierowanym przez nią serwisie, który szybko się zmienia i ewoluuje od zakupów grupowych w stronę serwisu z rabatami. Inni także dostosowują się do zmian na rynku.

– Od listopada obserwujemy wzrost liczby transakcji oraz obrotów i trend się utrzymuje. Wprowadziliśmy także sporo nowych produktów, pomagamy naszym partnerom zachęcić klientów korzystających z ofert promocyjnych do kolejnych zakupów w tej firmie – dodaje Piotr Majcherkiewicz.

Tylko od maja do sierpnia 2012 r. największe serwisy zakupów grupowych straciły w sumie 1,5 mln użytkowników. Oferty turystyczne były zawsze ich mocną stroną, ale bankructwo kilku biur podróży, z którymi współpracowały, spowodowało spadek zainteresowania takimi ofertami.

O słabszej kondycji rynku świadczy też zamknięcie przez Agorę serwisu HappyDay, któremu jednak nigdy nie udało się osiągnąć na tym rynku silnej pozycji. Silnym liderem był zawsze amerykański Groupon, a kolejne pozycje zajmuje Citeam z grupy Allegro oraz Gruper, obecnie kontrolowany przez medialne Polskapresse. Ten ostatni zapoczątkował rozwój rynku w Polsce w kwietniu 2010 r. i tylko w pierwszym roku powstało ok. 70 podobnych serwisów.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy