Więcej reklam na tabletach

Wśród 58 amerykańskich magazynów, które poddały się badaniu zliczającemu powierzchnie reklamowe w papierowych i elektronicznych wydaniach, reklamy na iPadach stanowią już 37 proc.

Publikacja: 16.07.2013 00:22

Więcej reklam na tabletach

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Jak wynika z danych Stowarzyszenia Wydawców Magazynów (AMM, The Association of Magazine Media), w branych pod lupę magazynach wydawców z całego świata wydawanych w USA w I półroczu tego roku kolumn reklamowych było wprawdzie o 1 proc. mniej niż rok wcześniej (24,6 tys.), ale ich odpowiedników wyprodukowanych z myślą o iPadach było więcej niż rok wcześniej o prawie jedną czwartą (24,5 proc.) – 14,3 tys. Dzięki temu we wspólnej reklamowej puli, reklamy cyfrowe stanowiły już 37 proc. wszystkich (rok temu analogiczny odsetek wynosił niecałe 33 proc.).

Wśród wszystkich magazynów badanych przez AMM liczba kolumn reklamowych spadła w I półroczu o 4,9 proc. do 69,4 tys. Cennikowe wpływy tych tytułów (czyli te przed odliczeniem rabatów udzielanych reklamodawcom) wzrosły natomiast tylko symbolicznie, bo o 0,4 proc., do niecałych 9,4 mld dol.

Rosło za to czytelnictwo, zarówno wydań papierowych, jak i tabletowych magazynów. Papierowe edycje miały wiosną tego roku o 2 proc. więcej czytelników niż rok wcześniej, a tabletowe aż o 72,9 proc. więcej. Z ostatnich prognoz PwC wynika, że cyfrowe przychody wydawców magazynów w tym roku będą na świecie stanowiły niecałe 9 proc. W 2017 roku ten odsetek ma sięgnąć prawie 16 proc.

W Polsce wpływy z cyfrowych reklam w magazynach wzrosną między tym i 2017 rokiem z 36 mln dol. do 65 mln dol. „Papierowe" przychody tej samej grupy pism spadną jednocześnie z 486 mln dol. do 407 mln dol.

Zdaniem ekspertów wydawcy nie powinni się jednak kurczowo trzymać tej znaczniejszej wprawdzie, ale kurczącej się grupy wpływów. – Jako że liczba Polaków deklarująca regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych z roku na rok się powiększa, wydawcy w coraz większym stopniu muszą skupiać swoją strategię na rozwoju wielotematycznych platform w sieci, a nie tylko tradycyjnej prasy. W celu dotarcia do nowych czytelników i grup docelowych coraz bardziej rozpowszechnione jest również zaangażowanie mediów społecznościowych – mówi Tomasz Kociołek, menedżer w PwC.

Według danych IDC w Polsce po I kwartale tego roku łącznie mamy na rynku już ok. 1,25 mln tabletów, a tylko w tym roku może się tu sprzedać aż 1,8 mln tych urządzeń. Furorę robią nie tylko elektroniczne tabliczki z najwyższej cenowej półki, ale także ich tańsze lokalne wersje.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem