Cały rynek muzyki w I półroczu tego roku był wart w cenach hurtowych 77,7 mln zł – wynika z wstępnych danych Związku Producentów Audio-Video. – Wpływy ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych spadły o 7,6 proc., do 67,2 mln zł, ale rynek muzyki cyfrowej wzrósł aż o 39 proc., do 14,6 mln zł, co praktycznie zrównoważyło spadki z muzyki cyfrowej. Dzięki temu całościowo wartość rynku pozostała mniej więcej taka sama jak w I półroczu 2012 roku – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią (w tym w Polsce) i wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, który podlicza rynek muzyki w Polsce.
Z wyliczeń „Rz" wynika, że szacunkowa wartość detaliczna (czyli wraz z wydatkami na dystrybucję, tantiemy przekazywane artystom i opodatkowaniem) muzycznego rynku w Polsce sięgnęła w I półroczu ok. 128,6 mln zł – tyle samo co rok wcześniej w tym samym czasie.
Cały rynek muzyki był w 2012 r. wart na naszym rynku według Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej IFPI ok. 81 mln euro, czyli ok. 320 mln zł, z czego ok. 10 proc. pochodziło z muzyki cyfrowej. – Duża w tym zasługa rynku digital – sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła u nas w 2012 roku prawie dwukrotnie – komentował te wyniki Marek Staszewski, szef ZPAV.
Serwisy subskrypcyjne pomagają branży
Już w I kwartale było widać, że wydatki na cyfrową muzykę zaczęły wreszcie w Polsce widocznie się zwiększać. Wzrosły rok do roku o 53 proc. i sięgnęły 7,24 mln zł. – Wszystkie formy sprzedaży cyfrowej odnotowały wzrost. Najwięcej, o ponad 92 proc., do kwoty ponad 2,84 mln zł wzrósł dochód z serwisów strumieniowych oraz serwisów wspieranych reklamami, do których zalicza się między innymi takich dystrybutorów, jak Deezer, WiMP, Spotify, Muzo (lokalny serwis należący do Cyfrowego Polsatu – red.) czy YouTube – podawał ZPAV.
Nie ma danych pokazujących, ilu Polaków korzysta z tego rodzaju serwisów. Globalnie zdaniem ABI Research już 29 mln osób w tym roku zapłaci ok. 5 mld dol. serwisom streamingującym muzykę w Internecie. Podobnie jak w innych krajach w Polsce cyfrowa muzyka będzie w ciągu najbliższych lat nadal rosła w siłę, kosztem sprzedawanej na nośnikach.