Rosną wpływy z cyfrowej muzyki

W I półroczu rynek muzyki w Polsce nie skurczył się tylko dzięki mocno rosnącym wpływom cyfrowym – wynika z wstępnych danych ZPAV.

Aktualizacja: 02.09.2013 07:50 Publikacja: 02.09.2013 00:20

Rosną wpływy z cyfrowej muzyki

Foto: Bloomberg

Cały rynek muzyki w I półroczu tego roku był wart w cenach hurtowych 77,7 mln zł – wynika z wstępnych danych Związku Producentów Audio-Video. – Wpływy ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych spadły o 7,6 proc., do 67,2 mln zł, ale rynek muzyki cyfrowej wzrósł aż o 39 proc., do 14,6 mln zł, co praktycznie zrównoważyło spadki z muzyki cyfrowej. Dzięki temu całościowo wartość rynku pozostała mniej więcej taka sama jak w I półroczu 2012 roku – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią (w tym w Polsce) i wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, który podlicza rynek muzyki w Polsce.

Z wyliczeń „Rz" wynika, że szacunkowa wartość detaliczna (czyli wraz z wydatkami na dystrybucję, tantiemy przekazywane artystom i opodatkowaniem) muzycznego rynku w Polsce sięgnęła w I półroczu ok. 128,6 mln zł – tyle samo co rok wcześniej w tym samym czasie.

Cały rynek muzyki był w 2012 r. wart na naszym rynku według Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej IFPI ok. 81 mln euro, czyli ok. 320 mln zł, z czego ok. 10 proc. pochodziło z muzyki cyfrowej. – Duża w tym zasługa rynku digital – sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła u nas w 2012 roku prawie dwukrotnie – komentował te wyniki Marek Staszewski, szef ZPAV.

Serwisy subskrypcyjne pomagają branży

Już w I kwartale było widać, że wydatki na cyfrową muzykę zaczęły wreszcie w Polsce widocznie się zwiększać. Wzrosły rok do roku o 53 proc. i sięgnęły 7,24 mln zł. – Wszystkie formy sprzedaży cyfrowej odnotowały wzrost. Najwięcej, o ponad 92 proc., do kwoty ponad 2,84 mln zł wzrósł dochód z serwisów strumieniowych oraz serwisów wspieranych reklamami, do których zalicza się między innymi takich dystrybutorów, jak Deezer, WiMP, Spotify, Muzo (lokalny serwis należący do Cyfrowego Polsatu – red.) czy YouTube – podawał ZPAV.

Nie ma danych pokazujących, ilu Polaków korzysta z tego rodzaju serwisów. Globalnie zdaniem ABI Research już 29 mln osób w tym roku zapłaci ok. 5 mld dol. serwisom streamingującym muzykę w Internecie. Podobnie jak w innych krajach w Polsce cyfrowa muzyka będzie w ciągu najbliższych lat nadal rosła w siłę, kosztem sprzedawanej na nośnikach.

Według prognoz firmy PwC w Polsce wpływy ze sprzedaży plików z muzyką i subskrypcji do serwisów muzycznych będą między 2013 i 2017 rokiem rosły średniorocznie aż o 20,2 proc. (zwiększą się w tym czasie z 19 mln dol. do 34 mln zł), podczas gdy wpływy ze sprzedaży muzyki na płytach będą kurczyły się w tym samym czasie w tempie 8,3 proc. (spadną z 74 mln dol. do 53 mln dol.).

Najwyższe wpływy niezmiennie branża osiąga jednak z koncertów. W tym roku przyniosą 71,6 proc. całego rynku muzyki w Polsce.

Warner za EMI

Polski rynek czeka w ciągu najbliższych zmiana – z rynku już zniknęła marka EMI Music Polska, w związku z przejęciem firmy przez Warner Music. EMI Recorded Ltd, do której pośrednio należał m.in. polski oddział EMI, został przejęty przez Warnera. Warner za 765 mln dol. kupił od EMI Parlophone Label Group, która wydaje m.in. Coldplay, Pink Floyd czy The Beach Boys, stał się też właścicielem europejskich oddziałów EMI. W Polsce EMI przemianowano na Parlophone Music Poland. – Będziemy teraz łączyć Parlophone z Warnerem, cały proces może potrwać ok. dwóch miesięcy. Po fuzji firmy będą łącznie zatrudniać ok. 50 osób – mówi Piotr Kabaj, który wcześniej był szefem EMI Music Polska i EMI Central Europe, a teraz szefuje tu Parlophone i Warnerowi.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Cały rynek muzyki w I półroczu tego roku był wart w cenach hurtowych 77,7 mln zł – wynika z wstępnych danych Związku Producentów Audio-Video. – Wpływy ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych spadły o 7,6 proc., do 67,2 mln zł, ale rynek muzyki cyfrowej wzrósł aż o 39 proc., do 14,6 mln zł, co praktycznie zrównoważyło spadki z muzyki cyfrowej. Dzięki temu całościowo wartość rynku pozostała mniej więcej taka sama jak w I półroczu 2012 roku – mówi „Rz" Piotr Kabaj, prezes koncernu Warner Music na Europę Wschodnią (w tym w Polsce) i wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, który podlicza rynek muzyki w Polsce.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie