Panaceum na kryzys w branży medialnej może być przekonanie czytelników do tego, że publikowane w sieci treści wysokiej jakości muszą kosztować. Do takich wniosków doszli uczestnicy panelu „Media w nowym cyfrowym świecie" na forum ekonomicznym w Krynicy.
– Ludzie nie chcą już płacić za informacje ogólne. Najwyższy czas się z tym pogodzić. Dlatego musimy się skupić na oferowaniu bardzo wyspecjalizowanych i skonkretyzowanych informacji eksperckich – uważa Jarosław Chyła, dyrektor PAP Biznes.
Jak zauważył Robert Lane Greene, dziennikarz „The Economist", Internet spowodował, że wszystkie media z dnia na dzień stały się globalne, zaczęły ze sobą konkurować. Dlatego najważniejsza jest jakość treści.
– Jeśli dziennikarstwo nie wydaje się wartościowe, to czytelnicy nie będą za to płacić. Na świecie jest zbyt wiele gazet i niestety zbyt wielu dziennikarzy, dlatego konsolidacja jest nieuchronna – zastrzegł Green.
Jego zdaniem przetrwają tylko media specjalistyczne, które oferują informacje o małej podaży. Rację bytu mają też ci, którzy będą prezentować doskonałe dziennikarstwo, przemyślane analizy, po prostu najwyższą jakość. – Ludzie chcą opinii i chcą analiz wydarzeń, o których już wcześniej przeczytali – dodał dziennikarz.