Choć sprzedaż telewizorów ultra HD powoli nabiera rozpędu, na razie trudno powiedzieć, żeby tworzył się nowy wielki rynek do odbioru w tej technologii. Z najnowszych danych NPD Display Search wynika, że przez cały ubiegły roku na świecie sprzedano zaledwie 1,6 mln telewizorów zdolnych do odbierania obrazu w tzw. ultra HD czy 4K, czyli po prostu w ogromnej rozdzielczości. 4K to skrót od 4 i „kilo" – przedrostka oznaczającego tysiąc, bo to technologia umożliwiająca oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli.
Sprzedaż kwitnie, ale w Chinach
1,6 mln telewizorów ultra HD sprzedanych w 2013 roku to kropla w morzu przy całym rynku sprzedaży odbiorników TV szacowanym na ok. 200 mln sztuk rocznie. Dla porównania: w Polsce w ubiegłym roku sprzedano ok. 2,4 mln telewizorów.
1,6 miliona telewizorów 4K kupiono na świecie w 2013 roku według NPD Display Search
Faktem jest jednak, że rynek rośnie. Aż milion telewizorów 4K sprzedano na świecie w ubiegłym roku w samym tylko czwartym kwartale (z czego, co ciekawe, aż 80 proc. powędrowało na rynek chiński).
– Sprzedaż telewizorów 4K pozostaje na ścieżce wysokiego wzrostu, ale oczekiwania dostawców są mocno wygórowane, jeśli popatrzy się na zachowanie rynku i dotychczasowe ceny tych urządzeń – komentuje Paul Gagnon, dyrektor ds. badań nad telewizją w NPD Display Search. Jak dodaje, sytuacja może się szybko zmienić, jeśli ceny telewizorów 4K będą dalej spadać, a producenci poza Chinami kłaść coraz większy nacisk na tę technologię. – Wtedy poprawi się sprzedaż tych urządzeń, ale kosztem zysków – zauważa Gagnon.