Telewizja 4K bez sukcesów

Wciąż niewiele można w niej obejrzeć, bo debiuty produkcji w 4K się opóźniają, a sprzedaż telewizorów ultra HD to drobna część wszystkich trafiających na globalny rynek.

Publikacja: 27.03.2014 07:13

Technologia 4K umożliwia oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli

Technologia 4K umożliwia oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli

Foto: AFP

Choć sprzedaż telewizorów ultra HD powoli nabiera rozpędu, na razie trudno powiedzieć, żeby tworzył się nowy wielki rynek do odbioru w tej technologii. Z najnowszych danych NPD Display Search wynika, że przez cały ubiegły roku na świecie sprzedano zaledwie 1,6 mln telewizorów zdolnych do odbierania obrazu w tzw. ultra HD czy 4K, czyli po prostu w ogromnej rozdzielczości. 4K to skrót od 4 i „kilo" – przedrostka oznaczającego tysiąc, bo to technologia umożliwiająca oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli.

Sprzedaż kwitnie, ale w Chinach

1,6 mln telewizorów ultra HD sprzedanych w 2013 roku to kropla w morzu przy całym rynku sprzedaży odbiorników TV szacowanym na ok. 200 mln sztuk rocznie. Dla porównania: w Polsce w ubiegłym roku sprzedano ok. 2,4 mln telewizorów.

1,6 miliona telewizorów 4K kupiono na świecie w 2013 roku według NPD Display Search

Faktem jest jednak, że rynek rośnie. Aż milion telewizorów 4K sprzedano na świecie w ubiegłym roku w samym tylko czwartym kwartale (z czego, co ciekawe, aż 80 proc. powędrowało na rynek chiński).

– Sprzedaż telewizorów 4K pozostaje na ścieżce wysokiego wzrostu, ale oczekiwania dostawców są mocno wygórowane, jeśli popatrzy się na zachowanie rynku i dotychczasowe ceny tych urządzeń – komentuje Paul Gagnon, dyrektor ds. badań nad telewizją w NPD Display Search. Jak dodaje, sytuacja może się szybko zmienić, jeśli ceny telewizorów 4K będą dalej spadać, a producenci poza Chinami kłaść coraz większy nacisk na tę technologię. – Wtedy poprawi się sprzedaż tych urządzeń, ale kosztem zysków – zauważa Gagnon.

Ultra HD bez oferty

Nawet najlepsza technologia nie stanie się rynkowym standardem, jeśli nie będzie niczemu służyć. A produkcji w ultra HD wciąż jest na rynku jak na lekarstwo. W kinach mających projektory 4K można już wprawdzie czasem obejrzeć film w tej rozdzielczości, ale to nie jest standard.

84 proc. telewizorów 4K, które trafiły na światowy rynek w 2013 r., zostało kupionych w Chinach

Nowemu rozwiązaniu chciał wyjść naprzeciw Netflix, który zapowiedział, że drugi sezon serialu „House of Cards" wystartuje w tym roku w internecie także w 4K. 14 lutego 13 nowych odcinków trafiło na platformę, ale zastosowane przez firmę rozwiązania okazały się niedoskonałe. W 4K serial mogli oglądać tylko właściciele niektórych najnowszych urządzeń. Pozostali mocno się rozczarowali.

Tradycyjni nadawcy telewizyjni także się do 4K nie palą, bo to technologia droga. Żeby nadawać naziemnie jeden kanał w ultra HD, potrzeba całego multipleksu („wiązki" kanałów), na którym w standardowej rozdzielczości mieści się dziś nawet osiem kanałów. Wyjątkiem jest japońska telewizja państwowa NHK, która postanowiła w ogóle przeskoczyć etap 4K i już eksperymentalnie produkuje relacje w... 8K.

Nie ma nośników

Poza Japonią materiały telewizyjne w 4K pojawiają się np. przy okazji wydarzeń sportowych. Mecze w tej technologii relacjonowała niemiecka platforma Sky Deutschland, relacje z olimpiady w Soczi pokazywał rosyjski operator płatnej telewizji NTV+. W Polsce w najbliższą sobotę w 4K rejestrowany będzie mecz, który Legia rozegra z Lechem. Imprezę w 4K wyprodukuje współpracująca z T-Mobile Ekstraklasą spółka Live Park. Niestety, nie oznacza to, że widzowie będą mogli obejrzeć cały mecz w tej rozdzielczości. Technologia zostanie wykorzystana przy powtórkach, bo tak wyprodukowany obraz umożliwi  po prostu dobrej jakości powiększenie.

Popyt na ultra HD pojawiłby się szybciej, gdyby można było kupić płytę w filmem w tej technologii. Na to także trzeba jeszcze poczekać. Blu-ray Disk Association zapewnia, że pracuje nad takim nośnikiem, ale  nie pojawi się on na rynku wcześniej niż pod koniec tego roku.

Choć sprzedaż telewizorów ultra HD powoli nabiera rozpędu, na razie trudno powiedzieć, żeby tworzył się nowy wielki rynek do odbioru w tej technologii. Z najnowszych danych NPD Display Search wynika, że przez cały ubiegły roku na świecie sprzedano zaledwie 1,6 mln telewizorów zdolnych do odbierania obrazu w tzw. ultra HD czy 4K, czyli po prostu w ogromnej rozdzielczości. 4K to skrót od 4 i „kilo" – przedrostka oznaczającego tysiąc, bo to technologia umożliwiająca oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie