- Globalny rynek mediów i rozrywki w najbliższych 5 latach będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie, osiągając w 2018 r. wartość 2,2 bln dol. Choć tradycyjne media nadal będą posiadać największy udział w przychodach, a telewizja pozostanie największym medium dla reklamy, to jednak media cyfrowe i reklama w Internecie będą głównymi  motorami wzrostu. Polski rynek w analizowanym okresie będzie rósł w tempie 3,7 proc. rocznie, i w 2018 roku będzie warty 12,6 mld dol. – podała firma PwC w swoim opublikowanym dzisiaj nowym raporcie z prognozami dla wspomnianych sektorów.

Jak podaje firma, najistotniejszy wpływ na kształt rynku rozrywki i mediów będą nadal miały: cyfryzacja oraz rosnące znaczenie urządzeń mobilnych. - Najszybciej rosnącymi segmentami będą reklama internetowa oraz dostęp do Internetu. Ich średnioroczne prognozowane tempo wzrostu to odpowiednio 10,7 proc. i 9,0 proc. Segment dostępu do Internetu będzie w dalszym ciągu odpowiadał za największą część rynku, a jego znaczenie w najbliższych latach jeszcze wzrośnie. Już dziś ten segment szacowany jest na 455 mld dol., a jego wartość w 2018 r. prognozowana jest na 635 mld dol. Wydatki na dostęp mobilny przekraczają obecnie wydatki na dostęp stacjonarny (odpowiednio 238 mld dol. i 216 mld dol.). W przyszłych latach ta różnica będzie się powiększać ze względu na dużo wyższą dynamikę wzrostu mobilnego dostępu do sieci w porównaniu do dostępu stacjonarnego (13 proc. vs. 4,1 proc.) – piszą analitycy PwC.

W Polsce cały analizowany przez PwC sektor mediowo-rozrywkowy ma być w 2018 r. wart 12,6 mld dol. Dostęp do Internetu będzie stanowić największy segment tego rynku z 30 proc. udziałem. Najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się segmenty rynku związane z technologiami cyfrowymi, w szczególności reklama w Internecie (15,2 proc.), dostęp do Internetu (7,5 proc.) oraz gry wideo (7,8 proc.) – podano.

Publikowany co roku raport PwC obejmuje takie sektory jak wydawanie książek i czasopism, rozrywka filmowa, wydatki na dostęp do Internetu: stały i mobilny, reklama internetowa: stała i mobilna, wydawanie gazet, reklama outdoorowa, radio, muzyka, reklama telewizyjna, telewizja abonamentowa i opłaty licencyjne oraz gry komputerowe.