Muzycy eksperymentują z modelami sprzedaży

Po Jay-Z i Beyonce na eksperyment zdecydowało się U2. Ich nowy album będzie początkowo dostępny wyłącznie w iTunes, i to za darmo – zapłacił za niego Apple.

Publikacja: 11.09.2014 05:40

U2 na pokazie nowych iPhonów

U2 na pokazie nowych iPhonów

Foto: AFP

O nietypowym partnerstwie sprzedawcy muzyki i artystów poinformowano przy okazji premiery nowego modelu iPhone'a. iTunes właśnie udostępnił fanom grupy za darmo 500 mln ściągnięć nowego albumu U2 „Songs of innocence" (do sklepów płyta trafi w wersji fizycznej dopiero w połowie października).

Ile kosztował ten nietypowy biznes, nie podano. Amerykańskie media spekulują, że w zamian za wyłączność Apple zapłaciło U2 i wydającemu płyty tej grupy Universalowi sporą sumę i zobowiązało się do wykorzystania pierwszego singla z tego albumu w międzynarodowej kampanii telewizyjnej swoich – wprowadzanych teraz do obrotu – nowych produktów. Umowa trzymana była w wielkiej tajemnicy i zaskoczyła rynek.

– Nawet my dowiedzieliśmy się o tym projekcie dopiero w dzień jego ogłoszenia. Będziemy teraz obserwować rozwój sytuacji. Zdecydowano się na krok dalej niż to, na co zdecydowały się wcześniej Apple i Beyonce – mówi „Rz" Dorota Wojtkowska, odpowiedzialna za marketing wydań cyfrowych w polskim oddziale Universal Music Group.

Nie tylko U2

Dla U2 nowatorski ruch to nie nowość. Grupa ma już na koncie nietypową akcję przygotowaną z Apple – dziesięć lat temu koncern wprowadził do oferty dedykowanego grupie czarno-czerwonego iPoda z autografami jej członków.

Po nowinki sięgają i inni artyści. W grudniu ubiegłego roku Beyonce zdecydowała się opublikować nowy album („Beyonce") na wyłączność w iTunes. W zamian za brak możliwości wyboru dystrybutora fani dostali wtedy – oprócz 14 nowych piosenek – 17 klipów wideo. Żeby zwiększyć wpływy ze sprzedaży, przez pierwsze tygodnie album można było kupić wyłącznie w całości. Projekt został szybko nazwany sukcesem: ze sprzedażą na poziomie 2,3 mln egz. wydany w połowie grudnia album zdążył zakwalifikować się do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się na świecie w całym roku.

Artyści wchodzą w porozumienia z firmami coraz częściej, bo przynosi im to korzyści. U2 umową z Apple zapewniło sobie „sprzedaż gwarantowaną". Jay-Z, który rok temu zgodził się udostępnić Samsungowi milion sztuk nowego albumu „Magna Carta Holy Grail", na trzy doby przed jego oficjalnym debiutem dostał 5 mln dolarów. Posiadacze kilku modeli smartfonów Samsunga mogli za darmo ściągnąć album przed premierą.

Alternatywa ?też szuka nowinek

Nowe rozwiązania pomyślano tak, by końcowy odbiorca nie musiał za album płacić. To reklama dla hojnych fundatorów, ale też przeciwdziałanie internetowemu piractwu. Jeśli wyczekiwany album można będzie określonego dnia ściągnąć legalnie za darmo, nie ma potrzeby piratowania go.

Nowatorskie decyzje wytwórni i artystów przyniosły branży ciekawe wnioski na innych polach – podobno udany debiut albumu Beyonce był jednym z powodów, dla których branża muzyczna planuje w przyszłym roku ujednolicić terminy premier albumów na całym świecie.

Wielkie porozumienia znanych gwiazd to spora część muzycznego rynku. Sposobów na nowoczesne sfinansowanie prac nad albumami poszukują też artyści odrzucani przez wielkie wytwórnie. Dwa lata temu nowojorska wokalistka Amanda Palmer poprosiła fanów na amerykańskiej platformie finansowania społecznościowego Kickstarter o 100 tys. dol. na debiut nowego albumu i zebrała... prawie 12 razy tyle. Wsparło ją ponad 24 tys. ludzi – największa grupa zrobiła to w zamian za otrzymanie albumu.

Sposób na cyfrową promocję

Albumy debiutują  w serwisach streamingowych

Muzyczne premiery na wyłączność lub z wyprzedzeniem to pomysł wykorzystywany nie tylko przez Apple i Samsunga. Coraz częściej, także w Polsce, zdarzają się przypadki przedpremierowego udostępniania albumów w serwisach streamingowych. W Polsce na Deezerze przedpremierowo swój album „Wersje" udostępniała Gaba Kulka, a Krzysztof Zalewski (gwiazda „Idola") płytę „Zelig". Bywa też, że na serwisach streamingowych przedpremierowo albumy udostępniają międzynarodowe gwiazdy – w 2012 roku Marilyn Manson udostępnił tam przed rynkowym debiutem kilka piosenek z płyty „Born Villain". Na początku tego roku na Deezerze Bruce Springsteen przedpremierowo udostępnił fanom swój nowy album „High Hopes".

O nietypowym partnerstwie sprzedawcy muzyki i artystów poinformowano przy okazji premiery nowego modelu iPhone'a. iTunes właśnie udostępnił fanom grupy za darmo 500 mln ściągnięć nowego albumu U2 „Songs of innocence" (do sklepów płyta trafi w wersji fizycznej dopiero w połowie października).

Ile kosztował ten nietypowy biznes, nie podano. Amerykańskie media spekulują, że w zamian za wyłączność Apple zapłaciło U2 i wydającemu płyty tej grupy Universalowi sporą sumę i zobowiązało się do wykorzystania pierwszego singla z tego albumu w międzynarodowej kampanii telewizyjnej swoich – wprowadzanych teraz do obrotu – nowych produktów. Umowa trzymana była w wielkiej tajemnicy i zaskoczyła rynek.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie