Portale o książkach wzmacniają czytelnictwo

Połowa użytkowników największego w kraju portalu o książkach Lubimyczytać.pl czyta rocznie ponad 20 książek. Wyniki badań, zaskoczyły wydawców.

Aktualizacja: 25.04.2016 08:04 Publikacja: 24.04.2016 22:13

Foto: 123RF

Polską Izbę Książki, która przeprowadziła badanie wspólnie z portalem, zaskoczył już sam odzew czytelników. Na przełomie marca i kwietnia tego roku wzięło w nim udział prawie 24 tys. osób.

– O ankiecie informowaliśmy nie tylko na swojej stronie i swoich witrynach w mediach społecznościowych – polecały je także inne zaprzyjaźnione profile na Facebooku, a także czytelnicy. W rezultacie efekty badania nie dotyczą już tylko Lubimyczytać.pl, ale w ogóle osób korzystających z Internetu – komentowała wyniki Izabela Sadowska, prezes Lubimyczytać.pl.

Polska Izba Książki zaskoczona była jednak głównie tym, że w badaniu udało się uchwycić grupę, której do tej pory w Polsce nie było wyraźnie widać. Ogólne badania czytelnictwa, jakimi dysponuje PIK, wykazują zazwyczaj dramatycznie niski poziom czytelnictwa w Polsce.

Z ostatniego raportu Biblioteki Narodowej wyniknęło, że w ubiegłym roku tylko 37 proc. Polaków przeczytało tylko jedną książkę i był to najgorszy wynik od 24 lat.

Okazało się, że grupa czytelników zgromadzonych wśród najpopularniejszych portali poświęconych książkom (Lubimyczytać.pl, Biblionetka.pl, Booclips.pl, Granice.pl i Xiegarnia.pl) to osoby czytające zdecydowanie więcej niż statystyczny Polak.

Z badania Lubimyczytać.pl wynika, że aż 50 proc. internetowych fanów czyta więcej niż 20 książek rocznie (dla całego kraju analogiczny odsetek sięga 10 proc.), a 19 proc. między 11 i 20 książek (w całym kraju taki czytelniczy wynik osiąga zaledwie 10 proc. osób). Aż 24 proc. użytkowników portalu wydaje na książki rocznie między 401 zł i 1 tys. zł, a 6 proc. deklaruje, że na zakupy książkowe przeznacza nawet więcej.

– Jesteśmy zelektryzowani badaniami Lubimyczytać.pl, bo wynika z nich, że istnieje zupełnie nowa, niezbadana dotąd grupa osób gromadząca się wokół miejsc, o których często nawet dotąd nie wiedzieliśmy – mówił Włodzimierz Albin, prezes PIK.

Najaktywniejsi czytelnicy kupują książki głównie na podstawie rekomendacji znajomych (69 proc.) albo innych czytelników (55 proc.). Tylko 5 proc. da się przekonać do zakupu księgarzowi albo bibliotekarzowi (to jest skłonne zrobić 12 proc.). Co ciekawe, z badań Lubimyczytać.pl wynika, że zaawansowanym czytelnikiem jest najczęściej kobieta poniżej 40. roku życia.

Choć fani witryn i blogów poświęconych książkom dzielą się na temat lektur opiniami w Internecie, czytają jednak wciąż papierowe wydania – odsetek osób, które sięgają po e-booki wciąż jest w Polsce jednocyfrowy.

Polską Izbę Książki, która przeprowadziła badanie wspólnie z portalem, zaskoczył już sam odzew czytelników. Na przełomie marca i kwietnia tego roku wzięło w nim udział prawie 24 tys. osób.

– O ankiecie informowaliśmy nie tylko na swojej stronie i swoich witrynach w mediach społecznościowych – polecały je także inne zaprzyjaźnione profile na Facebooku, a także czytelnicy. W rezultacie efekty badania nie dotyczą już tylko Lubimyczytać.pl, ale w ogóle osób korzystających z Internetu – komentowała wyniki Izabela Sadowska, prezes Lubimyczytać.pl.

Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił