Przychody klubów grających w Lotto Ekstraklasie wyniosły w 2016 roku 578,9 mln zł i były o 17,1 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z raportu „Piłkarska liga finansowa", przygotowanego przez firmę Deloitte.
Liderem pozostaje (szósty rok z rzędu) Legia Warszawa, której przychody w 2016 roku sięgnęły 207,4 mln zł, co oznacza, że osiągnęła lepszy wynik niż 11 najmniejszych pod względem przychodów klubów łącznie. – Legia Warszawa dzięki awansowi do Ligi Mistrzów przekroczyła poziom rocznych przychodów wynoszący 200 mln zł z działalności sportowej. Tym samym jest jedynym klubem w historii Ekstraklasy, który przekroczył nie tylko barierę 100, ale i 200 mln zł oraz wyprzedził tak znacznie pozostałych rywali – komentuje Przemysław Zawadzki, ekspert Sports Business Group Poland w Deloitte.
Za Legią uplasował się Lech Poznań z 55,08 mln zł przychodów. – Klub z Poznania z powodu braku awansu do europejskich pucharów zanotował ich spadek przekraczający 20 mln zł. Pościg za Legią Warszawa, do której jeszcze w ubiegłym roku Lecha dzielił nieduży dystans, okazał się niemożliwy z powodu słabych wyników sportowych (nieudany ostatni sezon, który Lech zakończył na siódmym miejscu – sezon 2015/2016 – red.) – podaje Deloitte.
Coraz ważniejsza telewizja
Trzecie miejsce w rankingu Deloitte zajęła Lechia Gdańsk, która odnotowała przychody na poziomie 41,5 mln zł. Kolejne były: Zagłębie Lubin, Cracovia Kraków i Piast Gliwice (patrz: wykres). – Rok 2016 zaowocował znaczącym wzrostem udziałów z tytułu transmisji i premii za europejskie puchary w ogólnej strukturze przychodów klubów Ekstraklasy. Wzrost ten był spektakularny i wyniósł blisko 90 mln zł. Pozostałe kategorie prezentują się na porównywalnym poziomie do roku ubiegłego: zarówno przychody komercyjne, jak i przychody z dnia meczowego, nieco spadły i wynoszą odpowiednio 241 mln i 84 mln zł – podaje Deloitte.
Przychody komercyjne to m.in. pieniądze otrzymywane przez kluby od sponsorów, a wpływy z dnia meczu to głównie opłaty pobierane za bilety na mecze. Wpływy z licencji na nadawanie transmisji stanowiły w 2016 r. 44 proc. wszystkich przychodów klubów Ekstraklasy i stanowiły największe ich źródło. Rok wcześniej było to 33 proc. (wtedy najwyższy udział w łącznych przychodach 16 klubów – aż połowę – stanowiły te komercyjne).