Nadawcy z MUX8 chcą renegocjować z Emitelem stawki

Liczą na to, że dobrym pretekstem do tego może być wejście do tego pakietu cyfrowych stacji naziemnych kanałów TVP na początku przyszłego roku oraz plany regulowania Emitela przez UKE.

Aktualizacja: 10.10.2017 14:39 Publikacja: 10.10.2017 14:33

Nadawcy z MUX8 chcą renegocjować z Emitelem stawki

Foto: Bloomberg

O tym, że TVP po dwóch latach zwlekania ze startem swoich stacji w nowym pakiecie naziemnych stacji (tzw. MUX8) zaczyna się interesować warunkami nadawania w ramach tej oferty poinformował Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej na odbywającej się teraz w Poznaniu 44. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie PIKE. – TVP jest zainteresowana wejściem na MUX8, ale na określonych zasadach ekonomicznych - podkreślił Straszewski. – To ważne, że ruszył wreszcie proces uzupełnienia tego MUX o kanały TVP, a to będzie miało związek z negocjowaniem nowych warunków współpracy z Emitelem – zapowiedział.

Czterej nadawcy nadający teraz w ramach MUX8 (właściciele kanałów Zoom TV, Nowa TV, WP i Metro TV) liczą na to, że w związku ze słabym odbiorem nowych cyfrowych stacji przez widzów Emitel, który dodatkowo jest teraz przedmiotem nowej regulacji ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który chce mu nadać status podmiotu o znaczącej pozycji rynkowej na rynku dosyłu sygnału rtv, ugnie się i zgodzi na niższe stawki dla TVP, co automatycznie wymusi obniżenie wcześniej wynegocjowanych stawek z pozostałymi czterema nadawcami z MUX8. Jednym z argumentów nadawców jest to, że wyniki nowych cyfrowych stacji mają słaby odbiór. Nadawcy winą za to obarczają słaby techniczny zasięg nowego pakietu stacji. – Sprawdzamy go teraz i według nas powinien wynosić 80 proc., a sięga 40 proc. – mówił Jerzy Straszewski. Przemysław Kurczewski, prezes Emitela, jest o wyniki testów spokojny. – Z siecią nadawczą wszystko jest w porządku, jest za to problem wynikający z tego, że niewielu widzów po prostu o tym pakiecie stacji wie – mówił.

Z badania agencji mediowej MEC wynika, że zaledwie 36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu wie o poszerzeniu oferty naziemnej telewizji cyfrowej o 4 nowe kanały – pokazuje najnowsze badanie MEC. W tym samym czasie wciąż 45 proc. deklaruje, że nie o tym, iż w ogóle ruszyły takie stacje. Jak komentują autorzy raportu, oznacza to, że nie wzrosła istotnie ich świadomość wśród potencjalnych odbiorców – pod koniec stycznia, gdy MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX-8, co trzeci widz wiedział o nowych stacjach.

Co piąty badany telewidz korzystający z internetu (bo takie osoby przebadał MEC) twierdzi, że nie może odbierać stacji z MUX-8, a 17 proc. widzów tego nigdy nie sprawdzało.

O pomyśle dopełnienia MUX8 kanałami TVP (prezes Jacek Kurski zapowiedział, że chciałby nadawać tam już na początku przyszłego roku relacje z zimowych igrzysk olimpijskich) mają rozmawiać Urząd Komunikacji Elektronicznej, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nadawcy oraz Emitel.

Obecnie za rok nadawania stacji w ramach nowego pakietu prywatni nadawcy płacą Emitelowi ok. 6 mln zł. Umowy mają popodpisywane na 10 lat, więc gdyby rzeczywiście TVP wynegocjowała z Emitelem niższe stawki za nadawanie jej stacji, Emitel musiałby renegocjować już popodpisywane dokumenty z graczami komercyjnymi. Rodzi się jednak pytanie, jak na takie renegocjowanie stawek w dół zareagowaliby nadawcy stacji z innych cyfrowych multipleksów. Z informacji rpkom.pl wynika, że nadawcy komercyjni z MUX8 liczą też na to, że zmianę warunków w umowach może im ułatwić postępowanie prowadzone przez UKE, a mające na celu uznanie Emitela za podmiot o znaczącej pozycji na rynku nadawania sygnału radiowego i telewizyjnego.

Jeśli TVP chce zacząć nadawać na MUX8 w lutym przyszłego roku, jako nadawca publiczny objęty obowiązkiem trybu zamówień publicznych, już powinna rozpisywać przetarg na operatora swoich kolejnych cyfrowych stacji.

 

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie