„Geniusz Lwowa” – nowa wystawa na Zamku Królewskim

Niezwykłą wystawę arcydzieł z kolekcji lwowskich muzeów prezentuje Zamek Królewski w Warszawie.

Publikacja: 05.10.2023 22:36

Na wystawie "Geniusz Lwowa" na Zamku Królewskim

Na wystawie "Geniusz Lwowa" na Zamku Królewskim

Foto: Materiały prasowe

Można na niej podziwiać malarstwo i rzeźbę od XVII do XX wieku, pochodzące ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki i Lwowskiego Muzeum Historycznego.

- Wystawa jest wypadkową wielu okoliczności – podkreśla prof. Przemysław Mrozowski, jej kurator. Jedną z nich jest dramat dziejowy - agresja Putina na Ukrainę, wobec której władze muzeów lwowskich zdecydowały się na szeroko zakrojoną europejską akcję wystawienniczą, której konsekwencją jest zabezpieczenie tych obiektów. W rezultacie w Warszawie możemy oglądać wszystko, co znajduje się w zasięgu naszych aspiracji. Wystawa pokazuje geniusz Lwowa jako budzącego zachwyt ośrodka artystycznego.

W kulturowym tyglu

Zjawiskowość sztuki Lwowa, wyróżniającej się różnorodnością i oryginalnym obliczem, od dawna fascynowała jej miłośników i badaczy. O wyjątkowości Lwowa jako ośrodka życia artystycznego i kulturalnego na przestrzeni wieków przesądzał fakt, że znajdował się na jednym z głównych szlaków handlowych łączących Europę ze Wschodem. Miasto stanowiło więc tygiel kulturowy, w którym mieszały się wpływy różnych narodów i wyznań. Zamieszkiwali je Polacy, Ukraińcy, Żydzi, Rosjanie, Ormianie, Tatarzy, Niemcy, Czesi i inni. To właśnie na styku wielu tradycji mógł rozwinąć się niepowtarzalny synkretyzm form i środków wyrazu charakteryzujący sztukę powstałą w orbicie wpływów Lwowa.

Prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego zauważa, że ta wielkokulturowa atmosfera miasta unosi się ponad wystawą, a jednocześnie jest ona okazją do zaznajomienia się ze wspaniałymi dziełami i ważnymi świadectwami minionych epok.

Sztuka lwowska, europejska i polska

Ekspozycje dzieli się na trzy części. W pierwszej można podziwiać wspaniałe przykłady rzeźby lwowskiej z XVIII wieku, wyróżniające się niezwykłą ekspresją, emocjonalnością i dynamiką. Sakralne dzieła zostały uratowane przez muzealników w latach 1960-80-– w czasach, gdy władze komunistyczne zamykały ośrodki kultu religijnego i dziełom sztuki groziło w nich zniszczenie. Obecnie znajdują się w zbiorach Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki.

Druga część opowiada o tworzeniu kolekcji w XVIII i XIX stuleciu przez pasjonatów sztuki wywodzących się z rodzin arystokratycznych: Rzewuskich, Ossolińskich, Lubomirskich, Mniszchów czy Lanckorońskich. Do ich zbiorach trafiały najczęściej tworzone na zamówienie portrety oraz dzieła malarstwa europejskiego, jak np. „Adoracja magów” Petera Coecke van Aelsta czy „Łowcy pereł i korali” Jacopo Zuchciego.

W trzeciej znajdują się dzieła malarstwa polskiego z XIX i XX wieku. Podziwiać tutaj można obrazy najznakomitszych polskich artystów, m.in. „Chrystusa przed Piłatem” Jacka Malczewskiego, w którym artysta sportretował siebie jako Chrystusa, a w roli Piłata - swego sekretarza.

Jacek Malczewski "Chrystus przed Piłatem"

Jacek Malczewski "Chrystus przed Piłatem"

Materiały prasowe

A także portret czwórki dzieci Jana Matejki (Tadeusza, Heleny, Beaty i Jerzego); „Chrystus i Samarytanka” oraz „Odpoczynek” Henryka Siemiradzkiego; „Spotkanie króla Jana III i cesarza Leopolda” oraz „Rekonesans” Artura Grottgera; portret Teresy Sapieżyny Wojciecha Kossaka; „Zabawę taneczną w izbie” Włodzimierza Tetmajera isalonową scenę „Przy fortepianie” Konrada Krzyżanowskiego. Pportrety Józefa Simmlera, Józefa Mehoffera , Olgi Boznańskiej.

Pochodzą z Lwowskiej Narodowej Galerii sztuki im. Borysa Woźnickiego, najważniejszej poza granicami Polski kolekcji malarstwa polskiego.

Kurator zaznacza:-Żadna z poważnych wystawa malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku nie może się obejść bez udziału lwowskich obrazów.

Można na niej podziwiać malarstwo i rzeźbę od XVII do XX wieku, pochodzące ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki i Lwowskiego Muzeum Historycznego.

- Wystawa jest wypadkową wielu okoliczności – podkreśla prof. Przemysław Mrozowski, jej kurator. Jedną z nich jest dramat dziejowy - agresja Putina na Ukrainę, wobec której władze muzeów lwowskich zdecydowały się na szeroko zakrojoną europejską akcję wystawienniczą, której konsekwencją jest zabezpieczenie tych obiektów. W rezultacie w Warszawie możemy oglądać wszystko, co znajduje się w zasięgu naszych aspiracji. Wystawa pokazuje geniusz Lwowa jako budzącego zachwyt ośrodka artystycznego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera