35 obrazów prezentowanych na niej pochodzi z muzeów i zbiorów prywatnych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Pozwalają prześledzić twórczości Łempickiej od lat 20. do 60. XX wieku. Od sławnych portretów i aktów, które są dzisiaj symbolem malarstwa epoki art déco, poprzez martwe natury, aż do mało znanych obrazów abstrakcyjnych powstałych w latach 50.

Czytaj więcej

Tamara Łempicka: Życie jest jak podróż

- W Krakowie doceniamy Tamarę Łempicką przede wszystkim jako wybitną malarkę – znakomitą kolorystkę, odwołującą się do klasycznego kanonu piękna, który to kanon potrafiła interpretować na nowo, w duchu epoki nowoczesnej – mówi prof. Andrzej Szczerski dyrektor MNK.

16,4 mln

Tyle funtów kosztował w 2020 r. obraz „Portret Marjorie Ferry” Tamary Łempickiej

Tamara Łempicka stała się rozchwytywaną portrecistką w Paryżu w latach 20. ubiegłego wieku. Debiutowała w paryskim Salon d’Automne. Pierwszą indywidualną wystawę miała w wieku 27 lat w Mediolanie. Doskonaliła swoje umiejętności w pracowniach malarstwa znanych artystów: nabisty Maurice’a Denisa i kubisty André Lhote’a , by wkrótce osiągnąć własny styl, wpisujący się w nurt art déco. Połączyła nowoczesność i kubizującą formę z tradycją, zwłaszcza podziwem dla mistrzów renesansu. Odrzucała kult brzydoty, uznając, że klasyczne piękno może współgrać ze współczesną estetyką.

Jej obrazy – portrety oraz kobiece i męskie akty, łączące elegancję, rozbudzające zmysły, a zarazem przypominające niedostępnych idoli - podobały się zamożnym klientom: arystokracji, bogatym przedsiębiorcom, gwiazdom filmowym.

A dziś biją aukcyjne rekordy powodzenia, jak „Portret Marjorie Ferry”, który w 2020 roku został sprzedany na aukcji w londyńskim Christie’s za 16,4 mln funtów.

Czytaj więcej

Wystawa najważniejszej artystki epoki art déco. Polska ikona swoich czasów

Galeria jej postaci opowiada zarówno o dekadenckim świecie między wojnami – „szalonych” latach 20. i 30., jak i świecie hollywoodzkich gwiazd w latach 40. i 50. Łempicka w 1939 roku wraz z drugim mężem, baronem Raoulem Kuffnerem, opuściła Europy i wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych. Mieszkała tam w Hollywood i w Nowym Jorku, gdzie zwano ją baronową z pędzlem.

W Krakowie mamy okazje zobaczyć sporo jej najsławniejszych obrazów, jak akt „Piękna Rafaela”, niedokończony portret pierwszego męża artystki Tadeusza Łępickiego (ich związek nie przetrwał trudu emigracyjnego życia w Paryżu po ucieczce z ogarniętej rewolucją Rosji), portrety ich córki Kizette - Marii Krystyny, czy portrety modelki Iry Perrot jako narciarki w czerwonym golfie w Saint-Moritz.

Wystawa w MNK obejmuje także kilkanaście fotografii artystki oraz dotychczas niepokazywane filmy z archiwum domowego. Fotograficzne portrety wykonane zostały przez wybitnych fotografów mody. Są doskonałą okazją do konfrontacji autokreacji Łempickiej przed obiektywem z jej wizją malarską.

Wystawa czynna do 12 marca 2023 roku.