Był wówczas jednym z korespondentów Rozgłośni Wolna Europa. Jego felietony dotyczące zarówno spektakli odbywających się w parlamencie, jak wystaw muzealnych, były ozdobą „Faktów, wydarzeń, opinii” nadawanych o 20.10 i „Panoramy dnia” o 21.10.
Dopiero w latach 90., za czasów misji Stefana Mellera, zaczęliśmy bywać w Pałacu Monako, siedzibie ambasady przy ulicy St. Dominique, jednym z ciekawszych zabytków starej architektury paryskiej, zakupionym w dwudziestoleciu dla państwa polskiego przez ambasadora Chłapowskiego z jego funduszy prywatnych.
Para ambasadorska, zainteresowana uwagami Witta o jakichś detalach architektonicznych, nakłoniła go, by przygotował monografię gmachu; rzecz została wykonana i nawet wydana, lecz dotąd jedynie w wersji francuskiej.
Studiując dzieje pałacu i jego kolejnych lokatorów, Piotr Witt trafił na wzmiankę o odbytym tam koncercie, na którym wystąpił Chopin. W rezultacie kolejnych lektur ocalałych listów Fryderyka i jego przyjaciół, wspomnień z epoki i ówczesnej prasy Witt zdał sobie sprawę, że pierwszy rzeczywisty sukces Chopina pianisty nastąpił nie w chwili koncertów w Sali Pleyela w połowie lutego 1832 roku, lecz dziesięć i pół miesiąca później. Odkrycie ważne dla chopinologii. Dla czytelnika mniej przywiązanego do ścisłych dat, lecz lubiącego po prostu słuchać muzyki, znacznie ciekawsza jest w tej książce przejrzyście opowiedziana historia instrumentu i jego ewolucji narzucającej różne techniki pianistyczne.
Nowych, przynajmniej dla mnie, rzeczy o fortepianach dowiedziałem się z dygresji Witta opowiadającego o Chopinie zwiedzającym katedrę w Strasburgu i kontemplującym mieszczący się w niej, już wtedy nieczynny, wielki jak kamienica, zegar astronomiczny. Opis tego zegara zajmuje cztery strony. „U stóp zegara i organów wzrastali wynalazcy fortepianu. Ignacy Pleyel był organistą tej świątyni, zanim założył wytwórnię fortepianów w Paryżu. Sebastian Erard przychodził do katedry, by u stóp zegara studiować… Uczył się pokonywać najbardziej skomplikowane trudności mechaniki, zanim wynalazł fortepian nowoczesny”.