Reklama

Niedawno odkryty kompozytor polskiego baroku

W kościele ewangelicko-reformowanym posłuchamy w piątek utworów Benedykta Cichoszewskiego, do niedawna nieznanego osiemnastowiecznego kompozytora

Publikacja: 09.12.2008 13:30

Niedawno odkryty kompozytor polskiego baroku

Foto: Materiały Promocyjne

Benedykt Cichoszewski, kompozytor z pierwszej połowy XVIII wieku, to postać w muzyce polskiej dotychczas nieznana. Był zakonnikiem i kopistą w Klasztorach cysterskich w Przemęcie i Paradyżu w pierwszej połowie XVIII wieku.

Możliwość uznania jednego z kopistów za kompozytora pojawiła się z chwilą dokładnej analizy kart tytułowych sporządzonych ręką Cichoszewskiego. Większość jego manuskryptów zanotowana została charakterystycznym pismem, które jest łatwe do rozpoznania pomimo pewnych różnic w niektórych manuskryptach oraz obcych dopisków.

Rozpoznanie rękopisów Cichoszewskiego jest zasługą Danuty Idaszak oraz ks. Władysława Zientarskiego, oni to również po raz pierwszy postawili hipotezę dotyczącą tego, że niektóre z manuskryptów są zapisami kompozycji Benedykta Cichoszewskiego.

Twórczością tego do niedawna nieznanego kompozytora zainteresował się muzykolog Maciej Prochaska a jego kilkuletnie poszukiwania pozwoliły zidentyfikować kilkanaście dzieł skomponowanych przez Benedykta Cichoszewskiego. Maciej Prochaska pisze o ich domniemanym twórcy: "Nie znamy żadnych dat z jego życia, oprócz tych, które pozostawił na swoich autografach. Był prawdopodobnie członkiem kapeli działającej przy wspaniałym kościele klasztornym w Przemęcie. W zbiorach muzycznych Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu jest jeszcze kilka kompozycji zapisanych jego ręką. Dalsze badania być może pozwolą ustalić zarówno daty dotyczące życia Cichoszewskiego, jak i być może pewne fakty z jego życia. Na razie pozostaje nam jego muzyka, która może w sposób zasadniczy zmienić naszą ocenę stanu kultury muzycznej Polski XVIII wieku."

Wizja muzyczno-teologiczna Cichoszewskiego jest w sposób zasadniczy związana z tradycją katolicką oraz barokowym teatrem religijnym. Wiemy na pewno, że w Polsce XVIII wieku w bogatych klasztornych ośrodkach utrzymywano nie tylko kapele na wysokim poziomie wykonawczym, ale wystawiano także szkolnymi siłami przedstawienia religijne z muzyką. Opracowania muzyczne Cichoszewskiego wskazują również na pewną teatralność. Kompozytor nie tylko przekazuje nam emocje związane z określonym tekstem ale zawiera w samej muzyce pewne choreo-techniczne skojarzenia. Cichoszewski w sposób niezwykle inteligentny i precyzyjny komentuje muzyką teksty psalmów dając ich niemal teologiczną wykładnię.

Reklama
Reklama

Utwory kompozytora od pierwszych dźwięków przykuwają uwagę słuchaczy dynamizmem, architekturą i kolorytem, dając przedsmak kompozytorskiego kunsztu jej autora. Potwierdzają doskonały warsztat Cichoszewskiego, czerpiącego z najprzedniejszych osiągnięć szkół włoskiej i niemieckiej. O wielkiej urodzie tej muzyki stanowi odmienność charakteru następujących po sobie odcinków, inwencja melodyczna, komentarze instrumentów dętych, bogate figuracje koncertujących skrzypiec, a także wokalizy, którymi Cichoszewski ze znawstwem sztuki wokalnej ozdabia partie solistów.

Widać iż autor muzyki musiał być osobą duchowną, głęboko przeżywającą treści zawarte w psalmach.

[ramka][b]BENEDYKT CICHOSZEWSKI[/b]

Kantata de cnofessore Ecce iste est

Kantata O stellae lucentes

Kantata o św. Michale Archaniele Factum est silentium in caelo

Reklama
Reklama

Psalm 110 Dixit Dominus

Psalm 126 Nisi Dominus

Cantcum Beatae Mariae Virgnis Magnificat

[b]Wykonawcy:[/b]

Marzena Michałowska-sopran

Aleksandra Lewandowska-sopran

Reklama
Reklama

Piotr Olech-kontratenor

Krzysztof Kozarek-tenor

Łukasz Wilda-tenor

Mirosław Borczyński-bas

Orkiestra Accademia dell’Arcadia

Reklama
Reklama

Na instrumentach historycznych

Bartłomiej Stankowiak-dyrygent

[/ramka]

[i]12 grudnia 2008 r. godz. 19.30, Kościół ewangelicko-reformowany, Al. Solidarności 76 A

Wstęp wolny[/i]

Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Kultura
Po publikacji „Rzeczpospolitej” znalazły się pieniądze na wydanie listów Chopina
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama