Benedykt Cichoszewski, kompozytor z pierwszej połowy XVIII wieku, to postać w muzyce polskiej dotychczas nieznana. Był zakonnikiem i kopistą w Klasztorach cysterskich w Przemęcie i Paradyżu w pierwszej połowie XVIII wieku.
Możliwość uznania jednego z kopistów za kompozytora pojawiła się z chwilą dokładnej analizy kart tytułowych sporządzonych ręką Cichoszewskiego. Większość jego manuskryptów zanotowana została charakterystycznym pismem, które jest łatwe do rozpoznania pomimo pewnych różnic w niektórych manuskryptach oraz obcych dopisków.
Rozpoznanie rękopisów Cichoszewskiego jest zasługą Danuty Idaszak oraz ks. Władysława Zientarskiego, oni to również po raz pierwszy postawili hipotezę dotyczącą tego, że niektóre z manuskryptów są zapisami kompozycji Benedykta Cichoszewskiego.
Twórczością tego do niedawna nieznanego kompozytora zainteresował się muzykolog Maciej Prochaska a jego kilkuletnie poszukiwania pozwoliły zidentyfikować kilkanaście dzieł skomponowanych przez Benedykta Cichoszewskiego. Maciej Prochaska pisze o ich domniemanym twórcy: "Nie znamy żadnych dat z jego życia, oprócz tych, które pozostawił na swoich autografach. Był prawdopodobnie członkiem kapeli działającej przy wspaniałym kościele klasztornym w Przemęcie. W zbiorach muzycznych Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu jest jeszcze kilka kompozycji zapisanych jego ręką. Dalsze badania być może pozwolą ustalić zarówno daty dotyczące życia Cichoszewskiego, jak i być może pewne fakty z jego życia. Na razie pozostaje nam jego muzyka, która może w sposób zasadniczy zmienić naszą ocenę stanu kultury muzycznej Polski XVIII wieku."
Wizja muzyczno-teologiczna Cichoszewskiego jest w sposób zasadniczy związana z tradycją katolicką oraz barokowym teatrem religijnym. Wiemy na pewno, że w Polsce XVIII wieku w bogatych klasztornych ośrodkach utrzymywano nie tylko kapele na wysokim poziomie wykonawczym, ale wystawiano także szkolnymi siłami przedstawienia religijne z muzyką. Opracowania muzyczne Cichoszewskiego wskazują również na pewną teatralność. Kompozytor nie tylko przekazuje nam emocje związane z określonym tekstem ale zawiera w samej muzyce pewne choreo-techniczne skojarzenia. Cichoszewski w sposób niezwykle inteligentny i precyzyjny komentuje muzyką teksty psalmów dając ich niemal teologiczną wykładnię.