Reklama

Kompozytor w świecie bajek

W tym tygodniu będzie można obejrzeć i wysłuchać dwóch koncertów Wojciecha Kilara

Publikacja: 23.04.2009 15:22

Kompozytor w świecie bajek

Foto: Rzeczpospolita

Pierwszy to koncert fortepianowy z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 1997. Jako solista wystąpił wtedy znany pianista młodego pokolenia Peter Jablonski. Drugi, zatytułowany „Kościelec 1909”, jest poematem symfonicznym, który Wojciech Kilar skomponował z okazji jubileuszu 75-lecia Filharmonii Narodowej w Warszawie.

To jednocześnie hołd dla tragicznie zmarłego dyrygenta i kompozytora Mieczysława Karłowicza, uważanego za mistrza poematu symfonicznego. Karłowicz zginął w Tatrach 8 lutego 1909 roku. Przysypała go lawina na wschodnich zboczach Małego Kościelca.

Prawykonanie tego utworu odbyło się w 1976 roku w warszawskiej Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego. Prezentowany koncert został zarejestrowany w krakowskim studiu telewizyjnym w Łęgu przed 14 laty. Usłyszymy go w wykonaniu Radiowej Orkiestry Symfonicznej z Krakowa dyrygowanej przez Wojciecha Michniewskiego.

Wojciech Kilar zaczynał karierę jako pianista. W 1947 roku zdobył nagrodę w konkursie w Rzeszowie, ale potem poświęcił się komponowaniu. Jest jednym z najpopularniejszych i najwybitniejszych polskich kompozytorów, a także twórców muzyki filmowej. Współpracował z wieloma znakomitymi reżyserami, m.in. Andrzejem Wajdą („Pan Tadeusz”), Romanem Polańskim („Dziewiąte wrota”, „Śmierć i dziewczyna”), Francisem Fordem Coppolą („Dracula”), Jane Campion („Portret damy”).

– Spotkał mnie ten fajny los, że dzięki filmowi wyszedłem poza zamknięty filharmoniczny krąg – mówił kilka lat temu „Rz”. – Kompozytorzy symfoniczni to ludzie ciszy i izolacji. Pracują tylko z kartką, ołówkiem i gumką. Bywają momenty, gdy piszę coś poważnego, że nawet żona, która też jest muzykiem i wspaniałym doradcą, woli się usunąć z domu, pojechać do rodziny, żebym miał całkowity spokój.

Reklama
Reklama

Komponowanie muzyki do filmów dało mi poczucie wykraczania poza tę izolację. Zawsze ciągnęło mnie do kina. Wychowywałem się na filmach Disneya. Kiedy pierwszy raz zetknąłem się zawodowo z Hollywood, była to dla mnie realizacja bajki. I nie chodziło o pieniądze, ale o poczucie, że znalazłem się w tych samych miejscach, w których powstawały filmy, które syciły moje dzieciństwo, czyniły je jasnym i miłym.

[i]Wojciech Kilar - "Kościelec 1909"

15.15 TVP Kultura poniedziałek

Wieczór melomana

1.25 TVP 2 poniedziałek[/i]

Pierwszy to koncert fortepianowy z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 1997. Jako solista wystąpił wtedy znany pianista młodego pokolenia Peter Jablonski. Drugi, zatytułowany „Kościelec 1909”, jest poematem symfonicznym, który Wojciech Kilar skomponował z okazji jubileuszu 75-lecia Filharmonii Narodowej w Warszawie.

To jednocześnie hołd dla tragicznie zmarłego dyrygenta i kompozytora Mieczysława Karłowicza, uważanego za mistrza poematu symfonicznego. Karłowicz zginął w Tatrach 8 lutego 1909 roku. Przysypała go lawina na wschodnich zboczach Małego Kościelca.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama