Z roku na rok pojawia się za to coraz więcej koncertów z udziałem artystów grających na dawnych instrumentach.
To szczególna wartość tego festiwalu. Do jej realizacji udaje nam się pozyskać bardzo różnych muzyków – od autorytetów w wieku, powiedziałbym, profesorskim, jak Alexander Melnikov, do rozpoczynających, kariery młodziutkich niezwykle utalentowanych artystów jak trzynastolatka, Aimi Kobayashi. Jej obecność będzie również dowodem edukacyjnego otwarcia festiwalu. Z nią właśnie specjalnie dla dzieci Frans Brüggen z Orkiestrą XVIII wieku grać będzie Koncert d-moll Mozarta i f-moll Chopina. W ubiegłym roku wystąpiła w Krakowie, zaprosiliśmy ją wówczas, by przyjrzała się XIX-wiecznemu fortepianowi. Od pierwszego momentu poczuła się przy nim świetnie. Zagra więc na festiwalu, co więcej, oferujemy publiczności możliwość udziału w próbie Aimi Kobayashi i zespołu Fransa Brüggena.
[b]Do tej pory po instrument historyczny sięgali doświadczeni artyści. Sądzi pan, że nadchodzi czas, kiedy dzieci będą uczyć się grać na XIX-wiecznym fortepianie?[/b]
Nie wyciągałbym tak daleko idących wniosków. Myślę, że przypadek Aimi Kobayashi należy traktować indywidualnie. Ona ma tak nieograniczone możliwości techniczne, a jednocześnie chęć poznawania wszystkiego, co ją otacza, że wybór fortepianu, współczesnego czy historycznego, nie stanowi dla niej problemu. Zainteresował ją bardzo dźwięk dawnego fortepianu, ale nie sądzę, żeby miała to być jakaś zasadnicza decyzja.
[b]Najważniejszą postacią będzie jednak Andreas Staier, artysta mało rozreklamowany w Polsce. Nie miał pan obaw, decydując się zaprosić go na recital, koncert z orkiestrą, a także jako partnera Christopha Prégardiena w dwóch wieczorach pieśni?[/b]
„Od Staiera do Staiera” to podtytuł tegorocznej edycji festiwalu. Chciałem, żeby tkwiła w tym jakaś zagadka. Początkowo miał on być „Od Staiera do Argerich”, ale wobec nieprzewidywalności Marthy wolałem nie wywoływać wilka z lasu. Uczyniliśmy zatem Andreasa Staiera bohaterem festiwalu, bo na to w pełni zasługuje i dobrze wpisuje się w główny jego nurt. Jest ekspertem w dziedzinie przywracania tego szczególnego piękna utraconego, jakim jest autentyczne brzmienie muzyki minionych epok.