Sinfonia Iuventus współpracowała ze znakomitymi mistrzami batuty, takimi jak: Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jerzy Swoboda, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, oraz z dyrygentami młodego pokolenia. W trakcie dwuletniej działalności artystycznej orkiestra dokonała nagrań radiowych, telewizyjnych i filmowych. Od kwietnia 2009 roku orkiestra jest rzeczywistym członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych (EFNYO). Jej dyrektorem artystycznym jest Tadeusz Wojciechowski. W tym roku orkiestra wystąpi pod batutą maestro Jerzego Semkowa i Tadeusza Wojciechowskiego w ramach Roku Chopinowskiego na koncertach w Warszawie, Madrycie, Lizbonie i Paryżu.
[b]Jazz połączony z folkiem[/b]
Innowator kontrabasu, wielostronny artysta z Frankfurtu – Vitold Rek, wydając takie płyty jak „The Polish Folk Explosion”, zawsze łączył muzykę jazzową z folkiem. Już sama nazwa projektu „East West Wind” sugeruje kierunek, w jakim idzie artysta tym razem: przegląd różnych kultur i stylów muzycznych, będący przełamaniem granic i połączeniem ze sobą różnych tradycji. Rek, Jaroslaw Bester i Ramesh Shotham przedstawiają utwory o różnych korzeniach, wykorzystując przy tym tematy z różnych krajów europejskich: polski folklor, muzykę klezmerską, pieśni szkockie, hiszpańskie i greckie – wszystko to w świeżych kompozycjach i aranżacjach. Jest to festiwal nastrojów, jednocześnie smutny i wesoły, balladowy i rytmiczny, melancholijny i buchający radością. Rek jest dziś jedną z najważniejszych postaci w świecie jazzu, z charakterystycznym własnym brzmieniem, które jest doskonałą mieszanką muzycznej wrażliwości i genialnej techniki. Tak samo genialny jest wybór obu partnerów, a są to: Jaroslaw Bester, założyciel znanej na całym świecie grupy Cracow Klezmer Band, i Ramesh Shotham, który opanował wszystkie rejestry perkusji – włącznie z techniką beatboksu – i nadaje utworom porywające rytmiczne tło, bardzo uduchowione, ale zawsze z powiewem egzotyki. Gościnnie w nagraniu bierze udział izraelska śpiewaczka Michal Cohen, która dzięki swoim jemeńskim korzeniom i przejmującej grze sefardyjskiego timbru nadaje płycie „East West Wind” głęboką treść i niepowtarzalną atmosferę.
[b]Ambasador dobrej woli[/b]
Barbara Hendricks, urodzona w stanie Arkansas w USA, ma wykształcenie matematyczno-chemiczne. Twierdzi, że matematyka rozwija pamięć, a także pomaga w rozgryzaniu architektury wielu utworów muzycznych, zwłaszcza współczesnych.
W swoim dorobku ma ponad 25 ról w słynnych operach, występowała pod batutą Herberta von Karajana i Leonarda Bernsteina. Ceni muzykę kameralną, występuje regularnie na renomowanych festiwalach jazzowych. Czarnoskóra śpiewaczka zrealizowała ponad 80 płyt, obecnie nagrywa dla własnej wytwórni Arte Verum. Od nowojorskiego debiutu w roku 1974 Barbara Hendricks jest powszechnie uznawana za wiodącą i najbardziej aktywną wokalistkę recitalową swego pokolenia. Od roku 1987 aktywnie uczestniczy jako ambasador dobrej woli w pracach wysokiego komisarza ONZ ds. uchodźców (UNHCR), wizytując liczne obozy uchodźców na całym świecie. W 1998 roku założyła Fundację Barbary Hendricks na rzecz Pokoju i Pojednania. Za swą pracę artystyczną i humanitarną artystka otrzymała liczne nagrody. Od 1990 roku jest członkiem Szwedzkiej Akademii Muzyki. W 1992 roku otrzymała z rąk prezydenta Francji Francois Mitterranda Order Legii Honorowej, a w 2000 roku Nagrodę Księcia Asturii (Hiszpania) za wkład w obronę praw człowieka i dziedzictwo kulturalne ludzkości. Barbara Hendricks mieszka od roku 1977 w Europie, posiada szwedzkie obywatelstwo i jest szczęśliwą matką dwojga dorosłych już dzieci – syna i córki. Wzięła udział w amerykańskiej premierze oratorium „Dies irae” Pendereckiego. W Polsce występowała między innymi w katedrze oliwskiej, na festiwalu Wratislavia Cantans, w ramach Ery Jazzu i w zeszłym roku na łódzkim Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.
[b]Orkiestra Kameralna Aukso[/b]
Orkiestra Kameralna miasta Tychy Aukso powstała w lutym 1998 roku dzięki wspólnej inicjatywie jednego z najwybitniejszych polskich kameralistów Marka Mosia oraz utalentowanej młodzieży Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Tworzą ją studenci Wydziału Instrumentalnego – entuzjaści muzyki kameralnej.
Repertuar zespołu obejmuje utwory klasyczne, romantyczne i współczesne ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. W czerwcu 2002 roku orkiestra została zaproszona przez Rudolfa Barszaja na wspólne koncerty w Szwajcarii, a w październiku wystąpiła pod dyrekcją Leo Brouwera, wzbudzając entuzjastyczne reakcje publiczności. Od 2000 roku na Suwalszczyźnie odbywa się z udziałem orkiestry festiwal Filharmonia Aukso.
W Łańcucie z orkiestrą pod batutą Vladymira Kiradjeva wystąpi klarnecistka Sharon Kam. Magazyn „Gramophone” pisał, że Sharon Kam to najbardziej twórcza i wyróżniająca się artystką. Jej nagrania udowadniają, że równie dobrze czuje się w klasycznym repertuarze, jak i w muzyce współczesnej i jazzie. Pochodzi z Izraela i w wieku 16 lat zadebiutowała z Orkiestrą Symfoniczną w Izraelu pod batutą Zubina Mehtya. Oddana muzyce współczesnej Sharon Kam regularnie wykonuje koncerty takich kompozytorów jak Manfred Trojahn czy Brett Dean. Po raz pierwszy wykonała koncert na klarnet i kwartet Krzysztofa Pendereckiego oraz koncert klarnetowy „Erinnerung” Petera Ruzicka. Z okazji 250. rocznicy urodzin W. A. Mozarta wykonała transmitowany na żywo w 33 krajach koncert na klarnet. W 1999 roku nagrała koncerty klarnetowe Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora. Jej płyta „American Classics” z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną otrzymała nagrodę Deutsche Schallplattenkritik. We wrześniu 2007 roku jej płyta, nagrana z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją jej męża Gregora Bühla z dziełami Rietza, Brucha i Webera, została wydana przez Edel Classics.
[i]opracował Józef Matusz[/i]