Ten „wybór najważniejszych tekstów o dizajnie", jak objaśnia podtytuł, nie jest lekturą łatwą. Wymaga przygotowania – znajomości zagadnień związanych z historią, teorią i praktyką projektowania graficznego, a w każdym razie pewnego obycia z tematem, zainteresowania oraz, co ważne, spostrzegawczości. Autorzy omawianych kwestii (31 nazwisk, w tym czterech Polaków) odwołują się stale do umiejętności patrzenia, zauważania szczegółów, ale i widzenia całości. Dizajn bowiem, zgodnie z przyjętym założeniem, otacza nas, natykamy się na niego wszędzie: rachunek, bilet, formularz, tabliczka z nazwą ulicy. Jeśli przemyślany i dobrze wykonany, nie zauważamy go; zły denerwuje i przeszkadza, wręcz utrudnia życie.
Znalazły się tu teksty burzące stereotypy (np. Mit plakatu Marcina Giżyckiego), jeden jest ogromnej wagi – to pochodzący z 1964 roku manifest Najpierw rzeczy pierwsze, apelujący o zmianę perspektywy: zamiast poświęcania wysiłku i środków na agresywną reklamę konsumencką, dizajnerzy powinni działać „na rzecz bardziej użytecznych i trwałych form komunikacji". Ostrzeżenie przed „gwałtowną ekspansją globalnej kultury komercyjnej" powtórzono w roku 2000. Dopiero teraz polski czytelnik poznaje treść apelu. Lepiej późno niż wcale. Ale czy nie za późno?
Grzegorz Sowula
Redakcja: Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk
Widzieć/wiedzieć