Na otwarcie liczącego ponad 460 stron tomu reżyser wybrał trzy zeznania, z których dwa współtworzą scenariusz jego spektaklu „Koniec". To „Sen Józefa. K." na podstawie „Myśliwego Grakchusa" i „Mowa obronna Franza K." wg Franza Kafki. Trzecim jest „Oddajcie mi swoje dzieci", przemówienie Chaima Mordechaja Rumkowkiego wygłoszone we wrześniu 1943 r. w getcie łódzkim, w którym apelował do rodaków o wydanie 20 tysięcy dzieci w wieku do lat 10, by spełnić żądania Niemców i uratować starszych.
Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne
Wszystkie trzy teksty mówią o największym absurdzie życia, jakim jest nieustanne uwikłanie w śmierć, wynikające z okrucieństwa losu i Boga. „Proroctwo, historia i fikcja. Te zeznania mówią mi o tym, co robiłem i będę robił. Pokazują, jak trudno myśleć o tym, że coś innego nas jeszcze czeka" — napisał reżyser komentując trzy teksty. Przyszłości dotyka natomiast esej „Ojcobójczynie" Anny Wojciechowskiej, poświęcony zapowiadanym na jesień „Opowieściom afrykańskim według Szekspira". Na ten nowy spektakl Warlikowskiego złożą się fragmenty „Króla Leara", „Kupca weneckiego" i „Otella". Adaptację rozbudowano o monologi w tłumaczeniu Wajdiego Mouwada, „Soul on Ice" Eldridge'a Cleavera, a także „Lato" Johna Maxwella Coetzee'ego.
Spektakl ma otwierać motto z „Księgi Malachiasza" mówiące o Eliaszu, który nadchodzi, by ojcowie wybaczyli synom, a synowie ojcom. Nabiera zaskakującego wyrazu w zderzeniu z szekspirowskimi tragediami, w których powodem nieszczęścia są toksyczne relacje między ojcem a córkami.