Reklama
Rozwiń

Nadchodzi teatr ojcobójczyń

Jubileusz 20-lecia „Notatnika Teatralnego" uświetnił numer poświęcony Krzysztofowi Warlikowskiemu - pisze Jacek Cieślak

Publikacja: 29.07.2011 12:03

Nadchodzi teatr ojcobójczyń

Foto: materiały prasowe

Na otwarcie liczącego ponad 460 stron tomu reżyser wybrał trzy zeznania, z których dwa współtworzą scenariusz jego spektaklu „Koniec". To „Sen Józefa. K." na podstawie „Myśliwego Grakchusa" i „Mowa obronna Franza K." wg Franza Kafki. Trzecim jest „Oddajcie mi swoje dzieci", przemówienie Chaima Mordechaja Rumkowkiego wygłoszone we wrześniu 1943 r. w getcie łódzkim, w którym apelował do rodaków o wydanie 20 tysięcy dzieci w wieku do lat 10, by spełnić żądania Niemców i uratować starszych.

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

 

Wszystkie trzy teksty mówią o największym absurdzie życia, jakim jest nieustanne uwikłanie w śmierć, wynikające z okrucieństwa losu i Boga. „Proroctwo, historia i fikcja. Te zeznania mówią mi o tym, co robiłem i będę robił. Pokazują, jak trudno myśleć o tym, że coś innego nas jeszcze czeka" — napisał reżyser komentując trzy teksty. Przyszłości dotyka natomiast esej „Ojcobójczynie" Anny Wojciechowskiej, poświęcony zapowiadanym na jesień „Opowieściom afrykańskim według Szekspira". Na ten nowy spektakl Warlikowskiego złożą się fragmenty „Króla Leara", „Kupca weneckiego" i „Otella". Adaptację rozbudowano o monologi w tłumaczeniu Wajdiego Mouwada, „Soul on Ice" Eldridge'a Cleavera, a także „Lato" Johna Maxwella Coetzee'ego.

Spektakl ma otwierać motto z „Księgi Malachiasza" mówiące o Eliaszu, który nadchodzi, by ojcowie wybaczyli synom, a synowie ojcom. Nabiera zaskakującego wyrazu w zderzeniu z szekspirowskimi tragediami, w których powodem nieszczęścia są toksyczne relacje między ojcem a córkami.

Lear jest zaborczy i poza Kordelią, będącą ofiarą miłości do rodzica, wychował kobiety nienawidzące mężczyzn, tolerujące tylko słabych. W „Kupcu weneckim" kluczowa jest scena w sądzie. Przebrana w męską togę Porcja, usłyszy z zeznań ukochanego Bassania, który broni oskarżonego Antonia, że ten znaczy dla niego więcej od Porcji i zrobi wszystko, by go ocalić.

Z kolei Desdemona, odchodzi z domu z lekceważonym przez wszystkich czarnoskórym Otellem, by poniżyć ojca i być poniżana przez pełnego kompleksów męża. Wątek ten otwiera na nowe interpretacje fragment „Lata" Coetzeego o synu niszczonym przez ojca, mającym nieudane relacje z kobietami i światem. Mieliśmy już teatr ojcobójców, teraz przyszedł czas na teatr ojcobójczyń, który może wyjaśnić wiele z dzisiejszego fenomenu feminizmu i parad wolności.

W „Notatniku" znalazły się też wywiady z Małgorzatą Szczęśniak, Ewą Dałkowską, Mają Ostaszewską, Jackiem Poniedziałkiem, Andrzejem Chyrą, Jerzym Stuhrem, Markiem Kalitą, Zygmuntem Malanowiczem, a także wypowiedzi zagranicznych krytyków na temat Krzysztofa Warlikowskiego.

 

Na otwarcie liczącego ponad 460 stron tomu reżyser wybrał trzy zeznania, z których dwa współtworzą scenariusz jego spektaklu „Koniec". To „Sen Józefa. K." na podstawie „Myśliwego Grakchusa" i „Mowa obronna Franza K." wg Franza Kafki. Trzecim jest „Oddajcie mi swoje dzieci", przemówienie Chaima Mordechaja Rumkowkiego wygłoszone we wrześniu 1943 r. w getcie łódzkim, w którym apelował do rodaków o wydanie 20 tysięcy dzieci w wieku do lat 10, by spełnić żądania Niemców i uratować starszych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta