Mariusz Treliński zmienia własny spektakl

W Theatre La Monnaie w Brukseli odbyła się w czwartek premiera „Manon Lescaut” Pucciniego. Reżyser Mariusz Treliński przyznał się do błędów i wprowadził zmiany.

Aktualizacja: 24.01.2013 19:19 Publikacja: 24.01.2013 17:45

W Theatre La Monnaie w Brukseli odbyła się w czwartek premiera „Manon Lescaut” Puccinieg

W Theatre La Monnaie w Brukseli odbyła się w czwartek premiera „Manon Lescaut” Puccinieg

Foto: Theatre La Monnaie

Ta inscenizacja jest koprodukcją belgijskiego teatru oraz  warszawskiej Opery Narodowej. Jako pierwsi obejrzeli „Manon Lescaut" widzowie polscy w październiku ub. roku.

– Uważam, że w Warszawie poniosłem pewnego rodzaju fiasko. Byłem bardzo niezadowolony z tamtej realizacji; jako całość spektakl był pęknięty – przyznał w Brukseli Mariusz Treliński. Twierdzi też, że przygotowując brukselską premierę wyciągnął wnioski z niedociągnięć. Inaczej poprowadził niektóre postaci, np. diabolicznego brata tytułowej bohaterki, wprowadził też konwencję „teatru w teatrze". Dzięki temu efekt sceniczny powinien być dużo lepszy.

Przystępując do pracy w La Monnaie Mariusz Treliński zmienił wspomagającego go dramaturga. W Warszawie był to Piotr Gruszczyński, obecnie nad inscenizacją pracował Krystian Lada, młody polski artysta mieszkający w Amsterdamie, a działający głównie w Holandii i Niemczech. Jest twórcą, który porusza się na pograniczu teatru, sztuk wizualnych i muzyki. Inna też jest obsada „Manon Lescaut" w Brukseli, a Boris Kudlička dokonał zmian w swojej scenografii.

Tą premierą Mariusz Treliński debiutuje w Theatre La Monnaie, uważanym za jedną z najważniejszych operowych scen Europy. Od ponad trzech dekad Bruksela słynie z nowoczesnych, nierzadko kontrowersyjnych inscenizacji.

– „Manon Lescaut" to jedno z najważniejszych wydarzeń naszego obecnego sezonu – podkreśla dyrektor La Monnaie, Peter de Caluwe. – Wybraliśmy bowiem opery o kobiety nieszczęśliwe, zmagające si z losem. Była już „Lulu", potem „Traviata", „Manon Lescaut" uzupełnia tę galerię postaci.

Przedstawienie polskiego reżysera będą mogli też oglądać widzowie innych miast Belgii, a także we Francji. 29 stycznia „Manon Lescaut” będzie bowiem transmitowana przez sieć kin w cyklu „Niech żyje opera! ".

Ta inscenizacja jest koprodukcją belgijskiego teatru oraz  warszawskiej Opery Narodowej. Jako pierwsi obejrzeli „Manon Lescaut" widzowie polscy w październiku ub. roku.

– Uważam, że w Warszawie poniosłem pewnego rodzaju fiasko. Byłem bardzo niezadowolony z tamtej realizacji; jako całość spektakl był pęknięty – przyznał w Brukseli Mariusz Treliński. Twierdzi też, że przygotowując brukselską premierę wyciągnął wnioski z niedociągnięć. Inaczej poprowadził niektóre postaci, np. diabolicznego brata tytułowej bohaterki, wprowadził też konwencję „teatru w teatrze". Dzięki temu efekt sceniczny powinien być dużo lepszy.

Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy