Awangarda wraca do Hiszpanii

Tylko do 30 sierpnia można oglądać w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawę „Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie”. Potem jedzie do Madrytu. W niedzielę MNW zaprasza na jej warszawski finisaż.

Aktualizacja: 28.08.2015 07:58 Publikacja: 28.08.2015 07:36

Wystawa „Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie”. Fot. B. Bajerski

Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

To niezwykle ciekawa prezentacja, która opowiada o mało znanych związkach polskiej i światowej awangardy. A przy tym pokazuje wiele znakomitych prac, m.in. Józefa Pankiewicza, Leona Chwistka, Tytusa Czyżewskiego, Mojżesza Kislinga, Henryka Stażewskiego, Kazimierza Malewicza, Roberta Delaunaya, Juana Grisa, Fernanda Légera. Część zagranicznych dzieł pochodzi z kolekcji w Madrycie i Centrum Pompidou w Paryżu.

Głównym bohaterem pokazu jest Tadeusz Peiper, charyzmatyczny, awangardowy poeta, zwany „papieżem awangardy" – bardzo popularny w środowiskach artystycznych Europy i w Polsce. „Przyjechał śniady i z brodą jak Hiszpan, przyszła doń nocą Muza i rzekła mu: Pisz Pan" – takim żartobliwym wierszykiem witał go w Krakowie w 1921 roku futurysta Bruno Jasieński, gdy Peiper wrócił do kraju po sześciu latach nieobecności.

Dziś o Tadeuszu Peiperze mówimy przede wszystkim jako twórcy krakowskiej „Zwrotnicy" (1922), pisma, która skupiło bardzo szerokie środowiska sztuki nowoczesnej - od futurystów i formistów po konstruktywistów i przedstawicieli Bauhausu. W „Zwrotnicy" publikowali: Julian Przyboś, Władysław Strzemiński i Kazimierz Malewicz oraz wielu innych wybitnych twórców awangardowych. Książki i poezje Peipera ilustrowali wówczas Juan Gris, Mojżesz Kisling, Fernand Léger.

Niewiele natomiast dotąd wiedzieliśmy o wcześniejszych latach, spędzonych przez Peipera w Paryżu, a przede wszystkim w Madrycie (1915-1920). To właśnie w Hiszpanii podczas I wojny światowej nawiązał on wiele znajomości z wybitnymi twórcami, zarówno Polakami (Józef Pankiewicz, czy Jan Wacław Zawadowski), Hiszpanami (José Ortega y Gasset), jak i przybyszami z innych krajów (Robert i Sonia Delaunay, Jorge Luis Borges). W tym okresie Peiper publikował też własne teksty w hiszpańskich czasopismach: „El Sol", „La Lectura", „Espana", „La Publicidad".

Wystawa prowadzi widza przez Paryż 1914 roku, kosmopolityczne, artystyczno-literackie środowisko Madrytu lat 1915-21, a potem Kraków i Warszawę. Pokazuje rozwój awangardowym utopii artystycznych i cywilizacyjnych, modernizujących sztukę i kulturę oraz ich upadek w latach 30. pod naporem kryzysu, kultury masowej oraz zwycięstwa w Europie systemów autorytarnych i dyktatur .

Finisaż wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym rozpocznie w niedzielę wykład „W poszukiwaniu nowych dróg" prof. Stanisława Jaworskiego z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (godz. 12). Opowie on o wpływie przemian cywilizacyjnych, postępu technicznego (wynalazków takich jak radio, telefon, samolot i samochód), rozwoju nowych metod komunikacji na awangardowe poszukiwania w pierwszych dekadach XX wieku .

Warto dołączyć także do zwiedzania ekspozycji z przewodnikiem. Będzie też wyjątkowa okazja do spróbowania własnych sił w praktycznych warsztatach pod hasłem „Awangarda – zrób to sam!". Ich uczestnicy mogą ozdobić płócienne torby pamiątkowymi nadrukami lub zaprojektować kartki pocztowe inspirowane awangardowymi hasłami i dziełami sztuki pokazywanymi na wystawie.

W Madrycie wystawę pokaże Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Więcej na stronie Muzeum Narodowego w Warszawie.

Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady