Reklama

Jak być nowoczesnym, czyli sztuka, architektura i design XX/XXI wieku

Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie to projekt gigantyczny i odważny, bo porywa się na całościową ocenę współczesności po 1989 roku, choć to wciąż trwający proces.

Publikacja: 02.01.2025 13:19

Wilhelm Sasnal "Bez tytułu", 1999; Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING

Wilhelm Sasnal "Bez tytułu", 1999; Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING

Foto: Materiały prasowe/MNK

Ekspozycja zatytułowania „Transformacje., Nowoczesność w III RP” liczy 350 obiektów. Są wśród nich dzieła malarzy, rzeźby, dokumentacje ikonicznej architektury i przedmioty codziennego użytku. Można na niej zobaczyć m.in. prace Wilhelma Sasnala, Piotra Uklańskiego, Mirosława Bałki, Pawła Althamera, a obok nich np. futurystyczny projekt architektoniczny praowni Kuryłowicz &Associates - polskiej Stacji Antarktycznej. Design reprezentują meble, szkło i ceramika, moda, akcesoria sportowa z deskorolką projektu Oscara Zięty, czyi znaki graficzne, m.in.logo BLIKA i logotyp Teraz Polska. Część zebranych materiałów w przyszłości posłuży do tworzenia wystaw stałych powstającego nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, poświęconego polskiej architekturze i designowi XX i XXI wieku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama