Mural Wilhelma Sasnala na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim odsłonięto w Muzeum POLIN

Miał znaleźć się na ścianie jednego z bloków na terenie Muranowa w Warszawie , ale jego mieszkańcy zaprotestowali, argumentując, że codzienne obcowanie z nim może być trudne. Dlatego został wewnątrz muzeum.

Publikacja: 22.10.2023 10:00

Mural Wilhelma Sasnala

Mural Wilhelma Sasnala

Foto: Monika Kuc

Czarno biały mural przedstawia konturowo sylwetki dwóch postaci. Na pierwszym planie ciemnowłosą kobietę, a za nią niemieckiego żołnierza w hełmie, który ma na ramieniu karabin. Żołnierz trzyma kobietę za ramię. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN podkreśla w opisie, że bezbronna, ale dumnie wyprostowana kobieta, prowadzona w czasie II wojny na terenie getta przez żołnierza, symbolizuje przeciwstawianie się złu w obronie ludzkiej godności nawet wtedy, kiedy nie ma szans na ocalenie.

Dla całorocznego programu Muzeum przyjęło hasło „Nie bądź obojętny”, by krytyczną refleksją objąć nie tylko historię, ale także współczesność i przyszłość.

Mural Sasnala jest uniwersalny w wymowie. - Z jednej strony oddaje hołd tym, którzy zginęli, z drugiej – przypomina o konsekwencjach obojętności, przed którymi ostrzegał Marian Turski: „nawet się nie obejrzymy, jak na nas, jak na naszych potomków, «jakieś Auschwitz» nagle spadnie z nieba”.

Murale Sasnala w Warszawie

Podczas spotkania z artystą, towarzyszącemu odsłonięciu muralu, Wilhelm Sasnal opowiadał, że wykorzystał do jego stworzenia sekwencję niemieckich zdjęć, na które się natknął, pokazujących ludzi wyprowadzanych z bunkra, wśród których była przedstawiona kobieta. Mural powstał na podstawie rysunku tuszem namalowanego na papierze na kartce papieru

Jest mocny, ale oszczędny w środkach wyrazu; przypomina grafikę. Szczegóły zdjęć zostały na nim usunięte, widoczne są tylko dwie postacie.

Warto dodać, że nie jest to pierwszy mural,który artysta stworzył w Warszawie. W Muzeum Powstania Warszawskiego w Ogrodzie Różanym można oglądać mural, upamiętniający powstańców. Na pozór przedstawia żółte bratki na czarnym tle. Po uważniejszym spojrzeniu widać, że kwiaty zmieniają się w czaszki, czy twarze zjaw.

Kolejny mural jest portretem Jacka Kuronia na ścianie szkoły jego imienia, który powstał na podstawie zdjęcia opozycjonisty po jego pierwszym aresztowaniu w czasach PRLu.

Sztuka odpowiedzialności publicznej

Wilhelm Sasnal, absolwent krakowskiej ASP (dyplom w 1999 roku), jest wybitnym polskim malarzem. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, m.in. w nowojorskich Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, Tate Modern w Londynie, Van Abbemuseum w Eindhoven, Fondation Beyeler w Bazylei oraz w warszawskich instytucjach takich jak Muzeum POLIN, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej. W 2006 roku Wilhelm Sasnal dostał nagrodę im. Vincenta van Gogha, przyznawaną przez Bonnefanten Museum w Maastricht. W 2021 roku w Muzeum POLIN miał indywidualną wystawę „Taki pejzaż”.

Tematem piątkowego spotkania z artystą w Muzeum POLIN, prowadzonego przez historyka sztuki Jakuba Banasiaka, była sztuka w przestrzeni publicznej. Sasnal mówił, że mural jest sztuką odpowiedzialności publicznej, a jego projekt jest formą upamiętnienia traumatycznych wydarzeń, które nieraz bywają wypierane ze zbiorowej pamięci. Artysta czerpie ze sztuki zaangażowanej, bo wierzy, że może ona zmieniać świat.

Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka