Reklama

Gwiazda mająca moc przyciągania

Warto promować w świecie także mniej znaną polską muzykę – przekonuje Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Publikacja: 20.08.2018 18:44

Gwiazda mająca moc przyciągania

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Z roku na rok poszerza się formuła Festiwalu. Dlaczego?

Artur Szklener: Każdego roku Festiwal nieco się zmienia, ma inny motyw przewodni, wciąż szukamy też optymalnej intensywności wydarzenia i jego najlepszego umiejscowienia w okresie letnim. Najdłuższa dotąd edycja – miesięczna – odbyła się w 2010 roku z okazji 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Tegoroczna – również odświętna – związana jest ze 100-leciem odzyskania niepodległości. Z tego powodu dominuje muzyka polskich kompozytorów, także w nieoczekiwanych, nietypowych interpretacjach. Cieszę się, że miłośnicy muzyki mogą w tym roku usłyszeć utwory Mieczysława Karłowicza i Ignacego Paderewskiego. O ile muzyka tego ostatniego od lat była konsekwentnie wprowadzana do programów naszych koncertów, o tyle Mieczysław Karłowicz jest u nas dużo rzadziej wykonywany, a to geniusz przełomu XIX i XX wieku. Jest też sporo kompozycji mniej znanych: Lessla, Noskowskiego, Moszkowskiego czy Różyckiego. Ciekawostka to wykonanie koncertu fortepianowego Witolda Maliszewskiego – nie tylko przewodniczącego pierwszego Konkursu Chopinowskiego w 1927 roku, ale i współautora idei konkursu monograficznego.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama