Ja, msza inauguracyjna

XII Festiwal Beethovenowski rozpoczął się wykonaniem jednego z najsłynniejszych dzieł swego patrona. Ale na wielkie przeżycia trzeba będzie jeszcze poczekać

Publikacja: 10.03.2008 05:02

Ja, msza inauguracyjna

Foto: Życie Warszawy

Ten festiwal ma swój rytuał wypracowany jeszcze podczas pierwszych krakowskich edycji. Po przenosinach do Warszawy niewiele się zmienił, co widać choćby podczas jego kolejnych inauguracji.

Tak jak zawsze były wczorajszego wieczoru w Filharmonii Narodowej: uroczyste przemówienia tłumaczone następnie na angielski, powitania licznych dostojnych gości i długie oczekiwanie na muzykę. Wreszcie została ona dopuszczona do głosu, bo na takiej imprezie powinna być najważniejsza. Zwłaszcza że na tegoroczną inaugurację festiwalu wybrano wspaniałe dzieło Beethovena – „Missa solemnis”.

To msza typowa i wyjątkowa zarazem. Powstała w ostatnim okresie życia kompozytora, kiedy wydawało się, że nie jest już zdolny do twórczego porywu. A jednak raz jeszcze Beethoven dał dowód geniuszu. Zachował klasyczny układ muzycznej mszy, ale ponieważ nie był człowiekiem przesadnie religijnym, zawarł w niej głównie obraz swoich ziemskich zmagań, nawet wówczas gdy natchnioną muzyką zbliżał się do Boga.

Kazimierz Kord, którego dawno nie oglądaliśmy w Warszawie za pulpitem dyrygenckim, nie starał się nadać dziełu mistycznego charakteru. Jego interpretację cechowała prostota, ale czasem brakowało jej siły. Nie najlepszy był początek, jakby Sinfonietta Cracovia starała się zrozumieć intencje dyrygenta. Dopiero zakończenie drugiej części – „Gloria” – przyniosło zespolenie wszystkich wykonawców, a siła Beethovena ukazała się w całej pełni, w czym zresztą ogromna zasługa chóru Filharmonii Narodowej.

Kazimierz Kord nie chciał epatować słuchaczy potęgą dźwięku. Starał się, by muzyka miała miękkie brzmienie nawet wówczas, gdy w finale dźwięki trąbek zwiastują odgłos ziemskich wojen. Piękne było liryczne solo w „Benedictus” pierwszego skrzypka krakowskiej orkiestry Roberta Kabary. Nieładnie jednak współbrzmiał z nim pozbawiony subtelności sopran Amandy Mace, co psuło zamierzony przez Beethovena efekt.

Z czwórki śpiewaków znacznie lepiej zaprezentowali się panowie: szlachetnie brzmiący fiński tenor Jorma Silvasti i ciemny bas René Pape. Dzięki nim końcowe „Agnus Dei” nabrało ogromnej szlachetności.

„Missa solemnis” nie została tym razem ukazana w pełnym blasku, czego można by oczekiwać po tym wieczorze. Ale festiwal dopiero się rozpoczął, więc może przyniesie inne atrakcje. Szansa na to jest już dziś, gdyż wystąpi słynna Filharmonia Monachijska ze skrzypaczką Viviane Hagner i dyrygentem Hugh Wolffem.

Ten festiwal ma swój rytuał wypracowany jeszcze podczas pierwszych krakowskich edycji. Po przenosinach do Warszawy niewiele się zmienił, co widać choćby podczas jego kolejnych inauguracji.

Tak jak zawsze były wczorajszego wieczoru w Filharmonii Narodowej: uroczyste przemówienia tłumaczone następnie na angielski, powitania licznych dostojnych gości i długie oczekiwanie na muzykę. Wreszcie została ona dopuszczona do głosu, bo na takiej imprezie powinna być najważniejsza. Zwłaszcza że na tegoroczną inaugurację festiwalu wybrano wspaniałe dzieło Beethovena – „Missa solemnis”.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"