Jeden koncert, trzy pomysły

W pierwszym dniu finałów dwaj Rosjanie oraz Bułgar potwierdzili swe aspiracje do zwycięstwa. Wszyscy zagrali Koncert e-moll

Aktualizacja: 20.10.2010 18:19 Publikacja: 19.10.2010 03:05

Ewgenij Bożhanow

Ewgenij Bożhanow

Foto: Fotorzepa, Bartosz Sadowski BS Bartosz Sadowski

Dla publiczności ta trzykrotna powtórka jednego utworu Chopina nie okazała się nużąca, bo każdy potraktował go inaczej, a ciekawie.

Miroslaw Kultyszew po raz kolejny pokazał, że jest pianistą subtelnym, unikającym skrajności. Pierwsza część Koncertu e-moll była naprawdę niezwykła, przesycona lekkością i delikatnością. Rosjanin nadał mu wręcz mozartowski dźwięk i to był jego główny pomysł. Zabrakło natomiast głębszego różnicowania emocji i nastrojów, zwłaszcza w środkowej Romancy. Nawet błyskotliwa wirtuozeria w stylu brillant, którą ozdobił finał, nie poprawiła wrażenia.

Jego 19-letni rodak, Danił Trifonow, z etapu na etap czuje się coraz pewniej. Wystartował jako subtelny liryk, potem w sonacie ujawnił dramatyczny pazur, a teraz pokazał, że poradzi sobie z całym koncertem. Początkowe Allegro miało rozwijającą się narrację, Romanca przyniosła uspokojenie, a całość zwieńczyło dynamiczne Rondo. Czasami zdarzały się fragmenty emocjonalnie puste lub niepotrzebnie zagonione, ale rekompensował to mnóstwem błyskotliwie wypunktowanych detali.

Na koniec Koncert e-moll zagrał 26-letni Bułgar Ewgenij Bożhanow, dając popis absolutnej wirtuozerii. Od początku jednych zachwyca, innych drażni, ale nikt nie może mu odmówić znakomitego warsztatu. On jeden w tym konkursie potrafi wydobyć piękny dźwięk z fortepianu Yamahy.

Bożhanow nie unika mocnych kontrastów, ale umie zachować proporcje. Można go natychmiast wprowadzić na estrady świata, bo wie, jak przyciągnąć uwagę słuchaczy. Pytanie tylko, czy Konkursowi Chopinowskiemu zależy na wylansowaniu takiego właśnie pianisty, który bardziej eksponuje siebie, czy też jury wybierze muzyka mniej błyskotliwego, a za to bardziej oddanego Chopinowi? A niezależnie od decyzji jurorów Bożhanow pewnie i tak zrobi karierę.

W poniedziałek wystąpił też Paweł Wakarecy. Jako jedyny wybrał chopinowski Koncert f-moll. W jego interpretacji było wiele szlachetności oraz szczera naturalność. Niemniej jednak licznym fragmentom brakowało wyrazistszych barw, zwłaszcza w konfrontacji z pozostałą trójką finalistów.

Dziś zagrają Nikołaj Chozjainow i Julianna Awdiejewa z Rosji oraz Austriak Ingolf Wunder.

Dla publiczności ta trzykrotna powtórka jednego utworu Chopina nie okazała się nużąca, bo każdy potraktował go inaczej, a ciekawie.

Miroslaw Kultyszew po raz kolejny pokazał, że jest pianistą subtelnym, unikającym skrajności. Pierwsza część Koncertu e-moll była naprawdę niezwykła, przesycona lekkością i delikatnością. Rosjanin nadał mu wręcz mozartowski dźwięk i to był jego główny pomysł. Zabrakło natomiast głębszego różnicowania emocji i nastrojów, zwłaszcza w środkowej Romancy. Nawet błyskotliwa wirtuozeria w stylu brillant, którą ozdobił finał, nie poprawiła wrażenia.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali