Wspaniały występ saksofonisty Miguela Zenóna na WSJD

Amerykańscy artyści zdominowali festiwal Warsaw Summer Jazz Days, przedstawiając różne style improwizacji - pisze Marek Dusza

Publikacja: 16.07.2012 08:29

Miguel Zenón latynoskim przebojom z lat 20. i 30. nadał formę pasjonujących suit

Miguel Zenón latynoskim przebojom z lat 20. i 30. nadał formę pasjonujących suit

Foto: Fotorzepa, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

Wczorajszy występ laureata Grammy, legendarnego pianisty Herbiego Hancocka, zakończył główną część festiwalu. 29 lipca zaśpiewa w Sali Kongresowej zjawiskowa Melody Gardot i będzie to efektowne postscriptum.

W tym roku WSJD wrócił do idei prezentowania utytułowanych artystów, którzy gwarantują duże zainteresowanie słuchaczy. Frekwencja stała jednak pod znakiem zapytania, bo przeniesienie koncertów z Sali Kongresowej do klubu Soho Factory na Pradze było ryzykowne. Jednak chęć posłuchania wybitnych jazzmanów przeważyła i w czwartek wieczorem hala wypełniła się niemal całkowicie.

Koncert rozpoczął kwintet Wojciecha Mazolewskiego, który popularnością już tylko nieznacznie ustępuje Tomaszowi Stańce i Leszkowi Możdżerowi. Jest pierwszym jazzmanem, którego nagrania trafiły na Listę Przebojów Trójki. Fenomen tego artysty polega na jego komunikatywności, docenianiu roli mediów, a od strony muzycznej – na łatwo wpadających w ucho kompozycjach i efektownych koncertach w całej Polsce. Każdy  jest inny, w każdym modyfikuje program, zmienia aranżacje kompozycji, a muzycy starają się grać coraz lepiej. Nie tylko lider zwraca uwagę ekspresyjnymi solówkami. Wzrok przyciąga także pianistka Joanna Duda z efektownym irokezem na głowie. Występem Mazolewskiego i amerykańskich gwiazd zainteresował się nawet Program 2 TVP, co w przypadku jazzowych koncertów jest rzadkością.

Saksofonista Joshua Redman należy do elity współczesnego jazzu. Tym razem był gościem tria The Bad Plus, zespołu grającego z rockową ekspresją. Solówki Redmana nie tylko wzbogaciły brzmienie grupy, już sama jego obecność podniosła poziom muzyki zespołu i sprawiła, że był to najlepszy ich występ z tych, jakie słyszałem w Polsce i za granicą. Gdyby pokusić się o ranking tegorocznego WSJD, to Redman i The Bad Plus rywalizowaliby o palmę pierwszeństwa z kwintetem prawdziwych tuzów amerykańskiego jazzu: saksofonisty Joe Lovano i trębacza Dave'a Douglasa oraz z kwartetem saksofonisty Miguela Zenóna.

Lovano i Douglas wspomagani przez genialnego perkusistę Joeya Barrona są klasą dla siebie, ale większe wrażenie zrobił Miguel Zenón, który wcale nie ustępuje im wyrafinowanym brzmieniem i mistrzostwem aranżacji. Ma jednak tę przewagę, że atakuje z drugiej linii, nie jest jeszcze tak sławny. Też ma w zespole najlepszych muzyków, a latynoskim przebojom z lat 20. i 30. nadał formę pasjonujących suit zawierających momenty nostalgicznej zadumy i radosnego tańca. Słowem – zachwycająca muzyka na długo zapadająca w pamięci.

Młody trębacz Ambrose Akinmusire potwierdził aspiracje do czołówki improwizatorów, choć koncepcja jego muzyki tkwi zbyt głęboko w tradycji. Swoim blisko godzinnym solowym recitalem zadziwiła saksofonistka Matana Roberts.

Zawiódł natomiast zespół nowojorskich awangardzistów z saksofonistą Timem Bernem na czele. Nowatorska kompozycja perkusisty Chessa Smitha była zbyt zawiła. Ciekawiej wypadł kwartet mistrzów prowadzących warsztaty: Alessi/Black/Helias/Mitchell  zagrali muzykę dającą głębokie przeżycia.

Różnorodnością muzyki Warsaw Summer Jazz Days zadowolił nawet wybrednych fanów, ale miejsce prezentacji pozostawia wiele do życzenia. Kolorowy jazz znowu okazał się najciekawszy.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali