Spotkaj gwiazdę w sieci

Google i YouTube otwierają kanały służące bezpośredniej komunikacji artystów z fanami - pisze Jacek Cieślak

Publikacja: 11.03.2013 08:31

Gaba Kulka znajduje się we własnym pokoju, przy elektrycznym pianinie. Widzimy ją w zbliżeniu kamery jak podczas wideoczatu. A na „pasku" towarzyszy jej kilkuosobowa widownia – szczęśliwcy, którym udało się wziąć na żywo udział w spotkaniu ze znakomitą wokalistką zatytułowanym „Bliskie zetknięcie".

Muzyczna domówka

Atmosfera jest swobodna, bezpośrednia, Gaba prezentuje wystrój wnętrza, ale najważniejszy jest jej talent i improwizacja – koncert życzeń, piosenki także spoza głównego repertuaru. Fantastycznie wypada „Seven Nation Army" White Stripes. Fanów elektryzuje niespodzianka – gość specjalny, czyli Julia Marcel, polska wokalistka mieszkająca na stałe w Berlinie. Autorzy czatu pokazali intrygujący trik – Gaba i Julia Marcel łączą się przez YouTube. Gdy jednak jakość dźwięku nie jest satysfakcjonująca, okazuje się, że obie wokalistki przebywają w jednym miejscu. Potem odwiedza wokalistkę Czesław Mozil.

– Organizacja takiego spotkania była naturalnym przedłużeniem tego, co i tak od lat robię, bo Internet jest dla mnie od początku działań muzycznych ogromnie ważnym medium – powiedziała Gaba Kulka. – Pierwszymi nagraniami dzieliłam się z fanami na forach, zawsze starałam się ulepszać i zmieniać moją stronę WWW, pamiętać o portalach społecznościowych. Ponadto, niemal zawsze po koncertach, staram się spotykać ze słuchaczami, podpisywać plakaty czy płyty. Transmisja na żywo w Internecie jest tylko technologicznym rozszerzeniem takich działań. A to, że możliwa jest transmisja z „żywym" udziałem części słuchaczy – tym bardziej upodabnia całą imprezę do małego, intymnego koncertu.

Gaba Kulka cieszy się, gdy publiczność zaczyna bawić się sama – rozmawiać ze sobą, a ona po prostu jest tam, żeby zagrać kilka piosenek i swobodnie się powygłupiać. Całość nabrała charakteru miłej „domówki" i to jest najfajniejsze w takich hangoutach – dodaje wokalistka.

Bez ochrony

Komentarze w sieci są entuzjastyczne. Krzysztof Drzyzguła napisał: – Podziwiam wykonawców za to, co robią, ale nie stać mnie na to, by być na ich koncertach.

Zadowoleni są również nadawcy, w tym Radio Zet, które zgodnie z logiką dzisiejszych mediów stawia także na bezpośrednie transmisje.

– Znaleźliśmy we współpracy z EMI Polska kolejny sposób, aby być bliżej naszych słuchaczy – uważa Rafał Olejniczak, szef Radia ZET.

Zasady są proste: w każdym hangoucie aktywny udział biorą osoby, które zadały najciekawsze pytania na profilu Google+, oraz wybrani w konkursie słuchacze „Listy przebojów". Maksymalnie jest ich dziesięcioro. Natomiast wszyscy internauci mogą obserwować hangout na żywo.

– To fantastyczna okazja dla fanów, którzy mają ochotę poznać artystów w prywatnej rozmowie, a nie mają na to szansy – mówi Piotr Miecznikowski, menedżer Gaby Kulki. – Nie przedrą się przecież przez kordon ochrony, nie dostaną do garderoby po koncercie.

Ale jest to także szansa dla artystów na bezpośrednią komunikację z fanami.

– Media nie są szczególnie zainteresowane rozmową albo pisaniem o muzyce, która dla wykonawców jest najważniejsza – mówi Miecznikowski. – Mamy wiele propozycji rozmów, ale o mamie, tacie, zdrowiu czy ekologii.

Menedżer artystki nie uważa, by obecność w YouTube wpłynęła na życie koncertowe lub sprzedaż płyt. – Internet, występy i fonografia to zupełnie różne segmenty muzycznego rynku – dodaje. – Ci, którzy na portalach deklarują pójście na koncert, często na niego nie idą, a ci, którzy nie lubią wypowiadać się w sieci, zapełniają sale.

Globalne spotkanie

Idea udziału w hangoucie przez Gabę Kulkę zrodziła się podczas ostatnich Targów Muzycznych w Warszawie. Na początku była mowa o tym, by wideoczat połączył artystów przebywających w innych miejscach.

– Przy obecnej technologii nie udało się tego osiągnąć, zbyt duże jest opóźnienie przesyłu dźwięku – mówi Piotr Miecznikowski. – Ale wiem, że trwają prace, by, na przykład, w przyszłości muzycy z Europy mogli zagrać razem z amerykańskimi.

Hangouty organizowali już m.in. prezydent Barack Obama, Dalajlama, David Beckham, Jamie Oliver, Richard Branson, piłkarska reprezentacja Polski.

W ostatnią sobotę w hangoucie wziął udział T.Love.

– Wkurzyła mnie tylko nazwa – mówi Muniek Staszczyk. – Może dałoby się to nazwać po polsku „spotkaniem"? Albo kontaktem? Wykonaliśmy kilka piosenek, to wystarczyło, bym zapalił się do pomysłu nagrania płyty akustycznej, bez prądu. Gramy coraz lepiej, mamy więcej repertuaru folkowego. Fajny był kontakt z fanami, którzy zadawali inteligentne pytania.

Szansa dla wszystkich

Internet otwiera się też przed młodymi wykonawcami. Zwłaszcza dla tych, którzy do tej pory szukali swojej szansy w  „Idolu", „X Factor" czy „Must Be The Music". Nowy program w YouTube będzie nosił nazwę „YouGeneration". Ruszy w drugiej połowie marca. Przedsmak daje ujawniony niedawno klip promocyjny. Pokazuje młodych ludzi śpiewających do kamery w domowych warunkach. W najmniej oczekiwanych okolicznościach w pokoju pojawia się sam Simon Cowell, juror m.in. „X Factor", szef  koncernu Syco, odpowiedzialny za kariery Susan Boyle, One Direction i Il Divo.

– Nowy kanał da młodym szansę, by przedstawili światu swoje talenty, stali się rozpoznawalną gwiazdą Internetu – tłumaczy Cowell, zapowiadając nowy, globalny kanał promocyjny dla młodych ludzi. Po przejściu wstępnej selekcji będą przesłuchiwani za pośrednictwem YouTube. Warto zaryzykować, bo Susan Boyle po zwycięstwie w „Britain's Got Talent" może się pochwalić 500 milionami kliknięć w YouTube. One Direction mają wynik lepszy o 300 mln.

Gaba Kulka znajduje się we własnym pokoju, przy elektrycznym pianinie. Widzimy ją w zbliżeniu kamery jak podczas wideoczatu. A na „pasku" towarzyszy jej kilkuosobowa widownia – szczęśliwcy, którym udało się wziąć na żywo udział w spotkaniu ze znakomitą wokalistką zatytułowanym „Bliskie zetknięcie".

Muzyczna domówka

Pozostało 94% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla