Magiczne brzmienie Motown

Przeboje Steviego Wondera, Diany Ross i grupy Jackson 5 usłyszymy dziś w widowisku „The Magic of Motown - Love & Soul" - pisze Marek Dusza.

Aktualizacja: 14.02.2014 10:03 Publikacja: 14.02.2014 07:57

„The Magic of Motown - Love & Soul"

„The Magic of Motown - Love & Soul"

Foto: materiały prasowe

Amerykański show będzie miał swoją polską premierę w Sali Kongresowej o godz. 20:00. To walentynkowy prezent dla tych par, które zdecydują się spędzić wieczór słuchając przebojów z lat 60. i 70. Wtedy niemal każdy singiel i album wytwórni płytowej Motown Records trafiał na listę najpopularniejszych nagrań magazynu „Billboard".

Na widowisko „The Magic of Motown - Love & Soul" składa się 36 piosenek z 50-letniej historii wytwórni. Usłyszymy m.in. hity: „Stop in the Name of Love", „Signed Sealed Delivered I'm Yours", „My Guy", „What Becomes of the Broken Hearted", „I Heard it Through the Grapevine", „Endless Love", „All Night Long", „Heatwave", „I'm Coming Out", „Why Do Fools Fall in Love", „Get Ready", „Ain't Too Proud to Beg", „My Girl", „I Want You Back", „I'll Be There", „Blame it on the Boogie" i „Dancing in the Street". Charakterystycznym aranżacjom towarzyszy atrakcyjna choreografia. Piosenki wykonują artyści amerykańscy, a kluczem ich doboru było podobieństwo głosów do oryginalnych wykonawców.

Wytwórnia Motown wypracowała charakterystyczne brzmienie, po którym można było rozpoznać każde jej nagrania. Twórca „The Motown Sound" i założyciel wytwórni Berry Gordy Jr. wyeksponował melodyjny rytm gitary basowej, podkreślił go hałaśliwym tamburynem, a strukturę akordów i wokalne „call & response" zapożyczył z muzyki gospel. Dużego znaczenia nabrały instrumenty klawiszowe, sekcja instrumentów smyczkowych i sekcja instrumentów dętych, choć znacznie subtelniejsza niż w nagraniach jazzowych. Wokalistom towarzyszyły chórki, a wszystkie partie wokalne miały wyrafinowane aranżacje. Specjalnością wytwórni stały się grupy wielogłosowe: The Marvelettes, The Supremes, The Temptations, Jackson 5 i Four Tops.

W 1959 r. Berry Gordy Jr. założył równocześnie dwie wytwórnie: Tamla Records i Motown Records. Później funkcjonowały w świadomości fanów jako Tamla/Motown. Nazwa odnosiła się do siedziby firmy w Detroit - The Motor City, mieście amerykańskich koncernów samochodowych. Pierwszym zespołem wytwórni był sekstet wokalny The Matadors, który zmienił nazwę na The Miracles. Jego frontman William "Smokey" Robinson został wkrótce wiceprezesem Motown. - W latach 60. nie tylko nagrywaliśmy muzykę, tworzyliśmy historię - wspominał później.

Berry Gordy Jr. szybko zamienił swą posiadłość w fabrykę nagrań. Kilka studiów działało niemal przez cała dobę. Najlepsi muzycy sesyjni utworzyli grupę The Funk Brothers towarzyszącą wokalistom. Pierwszy wielki przebój wytwórnia miała w 1961 r. Była to piosenka „Please Mr. Postman" w wykonaniu The Marvelettes. W ciągu następnych dziesięciu lat aż 110 utworów spod znaku Motown Records dotarło do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych nagrań w USA. Największymi odkryciami okazali się: Diana Ross & The Supremes, The Four Tops, The Jackson 5 z Michaelem Jacksonem oraz Stevie Wonder i Marvin Gaye. Wielki sukces odniosła działająca do dziś grupa The Temptations. To oni tworzyli historię soulu znakomitymi albumami i niezapomnianymi przebojami. Ostatnie wielkie nazwiska wytwórni to Erykah Badu, Brian McKnight i India.Arie.

Amerykański show będzie miał swoją polską premierę w Sali Kongresowej o godz. 20:00. To walentynkowy prezent dla tych par, które zdecydują się spędzić wieczór słuchając przebojów z lat 60. i 70. Wtedy niemal każdy singiel i album wytwórni płytowej Motown Records trafiał na listę najpopularniejszych nagrań magazynu „Billboard".

Na widowisko „The Magic of Motown - Love & Soul" składa się 36 piosenek z 50-letniej historii wytwórni. Usłyszymy m.in. hity: „Stop in the Name of Love", „Signed Sealed Delivered I'm Yours", „My Guy", „What Becomes of the Broken Hearted", „I Heard it Through the Grapevine", „Endless Love", „All Night Long", „Heatwave", „I'm Coming Out", „Why Do Fools Fall in Love", „Get Ready", „Ain't Too Proud to Beg", „My Girl", „I Want You Back", „I'll Be There", „Blame it on the Boogie" i „Dancing in the Street". Charakterystycznym aranżacjom towarzyszy atrakcyjna choreografia. Piosenki wykonują artyści amerykańscy, a kluczem ich doboru było podobieństwo głosów do oryginalnych wykonawców.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali