Festiwal „Gorzkie Żale" odbywa się od sześciu lat i zyskał duże uznanie. W szczególnym okresie Wielkiego Postu koncertami, spektaklami, wystawami i dyskusjami sprzyja refleksji nad losem człowieka, a także w oryginalny sposób łączy różne dziedziny sztuki. Odwołując się zaś do tradycji i utworów powstałych w minionych stuleciach potrafi pokazać je atrakcyjnie i niekonwencjonalnie.
Tegoroczna edycja nosi tytuł „40 dni na pustyni". Przygotował ją nowy dyrektor festiwalu, znany aktor i reżyser, Redbad Klijnstra. – Czas wielkopostny, przybliżający nas do Świąt Wielkiej Nocy, porównuję do tego, co się dzieje, kiedy wyruszamy w wędrówkę na pustynię – mówi dyr. Klijnstra. – A propozycję festiwalu porównałbym do oazy, którą nagle można spotkać na swojej drodze postnej, by przez chwilę odetchnąć, napoić zmysły i wzmocnić odporność na kuszenie.
Oficjalnie festiwal zaczyna się w niedzielę, ale już jutro, 26 marca o godz. 11 na ulicy Książęcej nastąpi otwarcie instalacji stanowiącej współczesną alegorię Drogi Krzyżowej. Jej autorem jest Mariusz Libel, artysta, przedstawiciela urban artu, współzałożyciel duetu Twożywo.
Pierwszy koncert odbędzie się w niedzielne popołudnie w kościele św. Benona na Nowym Mieście. Po nabożeństwie Gorzkich Żali posłuchamy polskich pieśni pasyjnych w wykonaniu zespołu Jerycho. Niektóre z tych utworów pojawią w programach kolejnych wieczorów. W piątek, 4 kwietnia zaśpiewa je Joanna Słowińska – skrzypaczka, pieśniarka i znawczyni muzyki tradycyjne (1 Piętro, ul. Foksal, wstęp wolny). Wyjątkowym wydarzeniem będzie natomiast występ Ewy Bem z zespołem Andrzeja Jagodzińskiego, który dla tej znakomitej wokalistki przygotował jazzowe aranżacje pieśni pasyjnych. Koncert odbędzie się 6 kwietnia w Studiu Fotograficznym Cukry, bilety 40 zł).
W najbliższy piątek także w 1Piętrze na Foksal będzie można obejrzeć spektakl „Miłość mi wszystko wyjaśniła". Jego kanwą są obszerne fragmenty dramatu „Przed sklepem jubilera" Karola Wojtyły, wzbogacone monologiem Hioba z jego dramatu „Hiob" oraz kilkoma utworami z poematu „Pieśń o Bogu ukrytym". Adaptacja, reżyseria i wykonanie: Wiesław Komasa i Maja Barełkowska.