Przyszłość cyfrowej kultury

Film, muzyka, gry online przynoszą wymierne zyski. Możliwości zarabiania na treściach cyfrowych rosną.

Aktualizacja: 21.04.2013 13:46 Publikacja: 21.04.2013 13:39

Przyszłość cyfrowej kultury

Foto: materiały prasowe

Raport „Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski. Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie", przygotowany przez firmę consultingową Booz & Company na zlecenie Google, jest pierwszym przekrojowym opracowaniem wpływu rewolucji cyfrowej na rozwój takich branż jak: film, telewizja, muzyka, wydawnictwa książek i gier. Badania Booz&Company obejmują wszystkie kraje UE ze szczególnym uwzględnieniem sześciu: Francji, Hiszpanii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i właśnie Polski.

Europejczycy przeznaczają 60 proc. wolnego czasu na konsumpcję produktów oferowanych przez przemysły kreatywne. Obserwowany wzrost ekonomiczny w tym sektorze pochodzi głównie z działalności w internecie. Jego przyszłość ściśle się łączy ze wzrostem dostępu do internetu, a także rozwojem rynku tabletów i smatfonów.

Według Raportu dynamika wzrostu sektora kreatywnego jest szczególnie wysoka w Polsce. W latach 2001-2011 wyniósł on 50%, podczas gdy średnia europejska utrzymuje się na poziomie 20%. Generalnie przychody w pięciu kluczowych branżach sektora kreatywnego (film, telewizja, muzyka, wydawnictwa książek i gier) wzrosły od 2001 r. do poziomu 4 mld EUR. Oznacza to roczną stopę wzrostu na poziomie 4%. Przychody z działalności w obszarze elektronicznym w tych branżach rosły o ponad 13% rocznie, osiągając poziom 1,5 mld EUR. Tempo cyfryzacji poszczególnych branż przemysłu kreatywnego jest zróżnicowana.

Największy wpływ na wzrost całego sektora mają telewizyjna i filmowa, odpowiadające w Polsce i Europie za ok. 50% całości przychodów przemysłu kreatywnego. Branża ta zyskała na cyfryzacji sieci dystrybucyjnej, jak i rozwoju nowych usług (Hulu, iTunes, Apple TV itp.). Do zaawansowanych należy przemysł muzyczny. Obecnie 66 proc. przychodów wytwórni i wykonawców pochodzi z pobrań online, a 32 proc. ze sprzedaży płyt CD. Choć w Europie w latach 2001 - 2011 przychody w tym sektorze spadły o 2,9%, w Polsce odnotowano wzrost na poziomie 0,7% rocznie.

Dynamicznie rośnie też w Polsce przemysł gier elektronicznych. Gry on-line w Polsce od 2001 roku kontynuują 17 proc. średnią stopę wzrostu. W 2011 stanowiły 30 proc. całości przychodów z gier komputerowych.

Gorzej przedstawia się sytuacja elektronicznych książek. E-booki stanowią na razie 2 proc. całkowitej wartości rynku w Europie i około 1 proc. w Polsce. Cyfryzacja dotychczas w tej dziedzinie przebiegała głównie na platformach sprzedażowych, takich jak Amazon czy empik.com,. Eksperci uważają jednak, że rozwój rynku e-booków jest nieuchronny. Zdaniem autorów raportu cyfryzacja przynosi korzyści nie tylko konsumentom i producentom, ale również twórcom, umożliwiając im dotarcie do szerokiej publiczności.

Przy okazji rewolucja cyfrowa uzupełniła tradycyjne modele finansowania twórczości o nowe, jak np. crowdfunding (finansowanie społecznościowe), choć na razie znajduje się on w początkowym stadium. Suma środków zebranych na światowych platformach crowdfundingu w 2011 roku wynosiła 1,1 mld euro (z czego 40 proc. przypada na Europę). Niemniej spodziewane jest wkrótce jej podwojenie.

Raport „Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski. Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie", przygotowany przez firmę consultingową Booz & Company na zlecenie Google, jest pierwszym przekrojowym opracowaniem wpływu rewolucji cyfrowej na rozwój takich branż jak: film, telewizja, muzyka, wydawnictwa książek i gier. Badania Booz&Company obejmują wszystkie kraje UE ze szczególnym uwzględnieniem sześciu: Francji, Hiszpanii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i właśnie Polski.

Pozostało 85% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej