Seriale i show tracą widzów

Coraz mniej osób w wieku 16 – 49 lat ogląda w telewizji popularne programy rozrywkowe

Publikacja: 02.11.2011 01:31

„Mam talent” w TVN stracił 460 tys. widzów w wieku 16 – 49 lat

„Mam talent” w TVN stracił 460 tys. widzów w wieku 16 – 49 lat

Foto: Reporter

„Ojciec Mateusz" w TVP 1, „M jak miłość" w TVP 2, „Szpilki na Giewoncie" czy „Pierwsza miłość" w Polsacie, „Mam talent" i „Taniec z gwiazdami" w TVN – to tylko przykłady programów, których oglądalność spadła w porównaniu z jesienią ubiegłego roku. Dane dotyczą widzów w wieku 16 – 49 lat, czyli najbardziej atrakcyjnej grupy dla reklamodawców.

Widownia odpływa

I tak ubiegłej jesieni „Ojca Mateusza" oglądało 1,36 mln widzów, a tej 1,297 mln. Jeszcze większy spadek zanotował inny polski serial „Czas honoru" (TVP 2), który w zeszłym roku śledziło 728 tys. widzów, a w tym 529 tys. Seriale Polsatu „Hotel 52" i „Szpilki na Giewoncie", które jesienią 2010 r. miały po nieco ponad 1 mln widzów, tej jesieni ogląda już tylko ok. 660 tys. osób.

Przed spadkiem nie uchroniły się także inne lokomotywy programowe największych polskich nadawców telewizyjnych. „Mam talent" TVN, które poprzedniej jesieni cieszyło się 1,9-mln widownią, teraz ma o ok. 460 tys. widzów mniej. Mniej widzów mają także „Taniec z gwiazdami" czy „Top Model. Zostań modelką" (oba TVN).

Coraz więcej kanałów

– Z roku na rok widzowie mają do wyboru coraz więcej kanałów. Liczba stacji w Polsce wzrosła z 35 w 2000 r. do 175 w roku 2011 – mówi „Rz" Joanna Nowakowska z firmy Atmedia, która porównała oglądalność programów. – To sprawia, że widownia coraz bardziej się rozdrabnia, a cztery godziny dziennie, jakie przeciętny Polak poświęca na oglądanie telewizji, w coraz mniejszym stopniu przypadają na ofertę głównych stacji naziemnych. Coraz więcej widzów wybiera z bogatej oferty kanałów tematycznych, które  rosnące budżety programowe zawdzięczają poprawiającej się pozycji rynkowej – dodaje (Atmedia zajmuje się m.in. sprzedażą czasu reklamowego w kanałach tematycznych).

Witold Graboś z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji potwierdza, że to widoczna i stała tendencja, która będzie postępować. Zwłaszcza że dzięki cyfryzacji wielu Polaków uzyska dostęp do dużo większej liczby kanałów niż dotychczas. – Kanały wielotematyczne z roku na rok tracą widzów, a kanały wyspecjalizowane, choć osobno mają marginalną oglądalność, to w sumie zyskują – zauważa Graboś. – Udziały czterech głównych stacji: TVN, Polsatu, TVP 1 oraz TVP 2, maleją o około 3 – 4 pkt proc. rocznie. Przykładowo ich udział w rynku telewizyjnym w 2010 r. wyniósł 64,6 proc. To o 4,3 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

Ten trend z zaciekawieniem obserwują także reklamodawcy. – W tym roku ok. 20 proc. pieniędzy na rynku reklamy telewizyjnej powędruje właśnie do kanałów tematycznych. To o 4 pkt proc. więcej niż w ubiegłym. Inaczej mówiąc, co piąta złotówka wydana na reklamę telewizyjną trafi do kanałów tematycznych – mówi Joanna Nowakowska.

Znudzenie ofertą

Prof. Jacek Dąbała, medioznawca z KUL, podkreśla, że spadek oglądalności głównych stacji może mieć także inne przyczyny. – Nie upraszczajmy, to efekt wielu elementów. Zapewne także zmęczenia i znudzenia ofertą ciągle tych samych seriali i programów rozrywkowych, które oglądamy już od kilku sezonów. Widzowie są coraz bardziej wymagający, chcą być ciągle zaskakiwani, dlatego często wybierają np. wieczór z Internetem niż przed telewizorem – tłumaczy.

Rzeczywiście, gdy patrzy się  na ostatnie ramówki głównych stacji, widać, że w większości stawiają one na sprawdzone propozycje, które gwarantują przyciągnięcie przewidywalnej liczby widzów, a co za tym idzie – konkretnych pieniędzy. Każda nowość to ryzyko, które może mocno rozczarować i uderzyć po kieszeni, o czym przekonały się ostatnio TVN i publiczna Jedynka. W  TVN niewypałem okazał się serial „Wszyscy kochają Romana", którego emisję stacja postanowiła zawiesić, a w TVP 1 – zapowiadany jako gwarantowany hit serial „Rezydencja", który nie spełnił oczekiwań władz telewizji publicznej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.baranowska@rp.pl

„Ojciec Mateusz" w TVP 1, „M jak miłość" w TVP 2, „Szpilki na Giewoncie" czy „Pierwsza miłość" w Polsacie, „Mam talent" i „Taniec z gwiazdami" w TVN – to tylko przykłady programów, których oglądalność spadła w porównaniu z jesienią ubiegłego roku. Dane dotyczą widzów w wieku 16 – 49 lat, czyli najbardziej atrakcyjnej grupy dla reklamodawców.

Widownia odpływa

Pozostało 91% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo