Młodzi, lepiej wykształceni i bardziej zaangażowani w życie społeczne i kulturalne. Do niedawna w większości wyborcy Platformy - taki jest portret najbardziej zaangażowanych internautów. To oni w większości protestują przeciwko podpisaniu przez Polskę ACTA.
- To środowisko bardzo szerokie. Wystarczy podkreślić, że na Facebooku, z którego zdecydowana większość z nich korzysta, pod protestem przeciwko porozumieniu ACTA podpisało się już ponad 400 tys. osób - mówi "Rz" dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego. - Stało się to raptem w ciągu kilku dni. To rekord w historii polskiego Facebooka. Pokazuje, że jest to grupa wyjątkowo mobilna - zauważa.
Jak wynika z diagnozy społecznej 2011 r., korzystanie z sieci w Polsce ma przede wszystkim związek z wiekiem. Najliczniejsza grupa polskich internautów to ludzie młodzi - między 16. a 24. rokiem życia. Surfuje aż 93,1 proc. z nich. Dla porównania do Internetu zagląda tylko 29 proc. 50-latków i niewiele ponad 10 proc. 60-latków.
- Zupełnie inne są też zainteresowania młodych i starszych internautów. Ci drudzy korzystają głównie z serwisów informacyjnych i najpopularniejszych portali - mówi dr Batorski. - Młodzi internauci sięgają znacznie głębiej. Częściej wchodzą w rozmaite blogi i fora internetowe. Znacznie częściej są też aktywnymi, a nie tylko biernymi użytkownikami. Sami tworzą materiały, które zamieszczają w sieci.
Nie bez znaczenia jest również wykształcenie. Od sieci nie stronią ci, którzy skończyli studia (88,6 proc). Natomiast tylko co dziesiąty badany mający wykształcenie podstawowe ma kontakt z Internetem.