Życie przybyło na Ziemię z kosmosu? Japońska sonda dowiodła, że to możliwe

Dwa składniki organiczne kluczowe dla powstania życia, zostały wykryte na próbkach pobranych z asteroidy Ryugu przez japońską sondę kosmiczną Hayabusa 2 - poinformowali japońscy naukowcy.

Publikacja: 23.03.2023 05:58

Asteroida Ryugu

Foto: JAXA

Astrochemik Yasuhiro Oba z Uniwersytetu Hokkaido w Japonii, główny autor publikacji na ten temat w magazynie "Nature Communications", poinformował, że w próbkach pobranych z odległej od Ziemi o ok. 300 mln km asteroidy wykryto uracyl i niacynę - dwa składniki organiczne niezbędne do pojawienia się życia w znanej nam formie.

Uracyl to organiczny związek chemiczny, jedna z zasad azotowych wchodzących w skład nukleotydów RNA.

Z kolei niacyna Niacyna, związek kwasu nikotynowego, jest związkiem organicznym i formą witaminy B₃. To niezbędny składnik odżywczy dla człowieka, kluczowy dla procesu metabolizmu.

300 mln km od Ziemi: Japońska sonda ląduje na asteroidzie

Fakt, że na asteroidzie Ryugu występowały oba te związki wspiera hipotezę, że składniki niezbędne do pojawienia się na Ziemi życia dotarły na powierzchnię naszej planety z komosu, "dostarczone" przez asteroidy, a także komety i meteoryty uderzające w powierzchnię naszej planety miliardy lat temu. Dzięki materiałowi organicznemu sprowadzonemu na Ziemię tą drogą, ok. 4,5 mld lat temu na naszej planecie mogły pojawić się pierwsze drobnoustroje.

Uracyl i niacyna, oba składniki mające znaczenie dla życia, są rzeczywiście obecne w środowiskach pozaziemskich

Yasuhiro Oba, astrochemik z Uniwersytetu Hokkaido

Sonda Hayabusa2 pobrała próbki z asteroidy Ryugu w 2019 roku. Celem jej misji - jak podawała japońska agencja kosmiczna JAXA - było zdobycie informacji dotyczących początków życia w kosmosie.

W przeszłości naukowcy wykrywali organiczne składniki w meteorytach znalezionych na powierzchni Ziemi - w ich przypadku pojawiało się jednak pytanie czy nie znalazły się one na nich już po uderzeniu danego meteorytu w Ziemię, w wyniku kontaktu ze środowiskiem naszej planety.

- Naszym kluczowym odkryciem jest to, że uracyl i niacyna, oba składniki mające znaczenie dla życia, są rzeczywiście obecne w środowiskach pozaziemskich i mogły zostać dostarczone na wczesną Ziemię jako składnik asteroid i meteorytów - stwierdził Yasuhiro Oba dodając, że takie ciała niebieskie "mogły odegrać rolę w pojawieniu się życia" na Ziemi.

Bez uracylu nie mogłoby dojść do pojawienia się RNA - cząsteczki obecnej we wszystkich żywych komórkach.

Polskie uczelnie w projekcie kosmicznym. Czy można eksplorować Marsa szybciej?
Astronauci NASA mają problem z powrotem na Ziemię. Powodem usterki